محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی برای اینکه خیال خود را آسوده کند و به دولت نشان دهد در کارش کامیاب بوده، یک ترفند شگفت‌انگیز کشف کرده است. او با صراحت و چندین بار تاکید کرده است نرخ ارز بازار آزاد را قبول ندارد.

البته فرزین شفاف‌سازی نمی‌کند که آیا نرخ بازار ارز را قبول ندارد یا اینکه اصولا بازار آزاد ارز را قبول ندارد. فرزین می‌گوید قیمت‌هایی که درباره دلار در این بازار بر سر زبان‌هاست غیرواقعی است و قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر همان قیمتی است که وی می‌گوید و در مرکز مبادلات ایران رقم می‌خورد.

معلوم نیست چرا رییس بانک مرکزی درباره چیزی که موجودیت آن را انکار می‌کند پشت ‌سر هم حرف می‌زند و توضیح می‌دهد قیمت‌ها در بازاری که از نظر او وجود ندارند چگونه تعیین می‌شوند.

فرزین گفته است: این نرخ صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ‌وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد. خب اگر چیزی را قبول ندارید چرا درباره آن توضیح می‌دهید.

واقعیت این است که بازار آزاد ارز وجود عینی دارد و خود بانک مرکزی روزی پذیرفته بود که صادرکنندگان و وارد‌کنندگان می‌توانند با قیمت‌های توافقی ارز را دادوستد کنند. این قیمتی بود که بازار آزاد تعیین می‌کرد و با دلار نیمایی و با دلار مرکز مبادلات از نظر سطح قیمت تفاوت می‌کند.

به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی این روش را نیز سرکوب کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که صادرکننده نمی‌تواند با ارز خود واردات برای خودش داشته باشد تا بتوانند همه دلارها را در چنگ بگیرند.

با این همه و بر پایه تجربه دهه‌های پس از پیروزی انقلاب، می‌توان پیش‌بینی کرد این بگیر‌وببند ارزی جواب نمی‌دهد. اگر دولت باور دارد با چند تلگرام قیمت دلار بالا می‌رود چرا دولت و ده‌ها نهاد دیگر با تلگرام این قیمت را کاهش نمی‌دهند و تلویزیون و رادیو با این همه هزینه نمی‌توانند اخبار مثبت بدهند و قیمت دلار را به زیر ۱۰ هزار تومان برسانند.

آقای فرزین نیک می‌داند قیمت‌های اعلامی عینیت دارند و بازار آزاد ارز هم او را قبول ندارد و اگر قبول داشت که دیگر تفاوت قیمتی دیده نمی‌شد. پدیدار کردن آشفتگی و سردرگمی در بازار ارز آن هم از سوی رییس بانک مرکزی که باید هرازگاه سخن بگوید اتفاق مثبتی نیست و می‌تواند بازارهای دیگر را هم آشفته کند. رییس بانک مرکزی به جای انکار عینیت یک بازار کاری کند که آن بازار از او اطاعت کند.

منبع: جهان صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست