سنگ‌های تزئینی یا همان سنگ‌های ساختمانی به تبع رکود در ساخت و ساز و متاثر از شرایط کلی اقتصاد سال گذشته روند کاهشی داشت و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این روند ادامه داشته باشد. تولید، فرآوری و صادرات سنگ‌های تزئینی در سال 99 حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد و در 5 ماه سال جاری نیز این روند کاهشی ادامه یافت.
احمد شریفی شرایط تحریمی را عامل اصلی روند کاهشی تولیدات، فرآوری و صادرات سنگ تزئینی دانست و افزود: با وجود ظرفیت 200 میلیون مترمربعی واحدهای فرآوری سنگهای تزئینی در حال حاضر خوشبینانه این واحدها با 80 میلیون متر مربع کار می‌کند. در بخش سنگ بلوک نیز سالانه حدود 9 تا 10 میلیون تن تولید داریم و پیش¬بینی می‌شود در سال جاری هم همین رقم محقق شود. وی با اشاره به رکود در صنعت ساخت و ساز نیز گفت: هرقدر اقتصاد کشور و به تبع آن بخش ساخت و ساز به سمت رکود حرکت می‌کند مصالح ساختمانی هم از این رکود را تاثیر می‌گیرد.
وی ادامه داد: به ازای هر متر مربع ساختمان یک متر مربع مصرف سنگ داریم و با نگاهی به عدد مجوزهای ساخت و ساز شهرداری‌ها حدود 60 میلیون مترمربع است می‌توان دریافت مصرف سنگ‌های تزئینی هم همین مقدار باشد که به اضافه صادرات 10 تا 11 میلیون مترمربعی سنگ بریده، تولید سنگ در سال رقم 70 تا 75 میلیون متر مربع خواهد بود.
دبیرکل انجمن سنگ به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره و تصریح کرد: اگر هر واحد ساخته شده را به طور میانگین 60 متر درنظر بگیریم با اجرای این طرح، 60 میلیون متر مربع سنگ تزئینی می‌تواند وارد چرخه مصرف شود و واحدهای فرآوری تزئینی ما که با ظرفیت 30 درصدی کار می‌کنند به ظرفیت 60 درصدی می رسند و مقداری در صنعت سنگ کشور رونق ایجاد شود. شریفی ادامه داد: در بخش سنگ کوپ و بریده تولیدات کاهشی بوده و اگرچه آمار دقیق گمرک در امسال اعلام نشده ولی به نظر می رسد روند کاهشی سال گذشته ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه صنعت سنگ مانند سایر بخش های تولید دچار مشکلات عدیده متاثر از اقتصاد کلان است تاکید کرد: نوسانات نرخ ارز، تورم، هزینه جابجایی پول و حمل و نقل بر قیمت تمام شده ما بسیار موثر بوده و قیمت تمام شده را از دایره توجیه اقتصادی خارج کرده است چنانکه در بسیاری از معادن قیمت حمل از معدن به کارخانه از قیمت خود سنگ بالاتر رفته و واحد فرآوری باید پول نقد هم بپردازد. این امر تاثیر زیادی بر واحدهای فرآوری سنگ می‌گذارد و آنها را از لحاظ نقدینگی در گردش و قیمت تمام شده دچار مشکل کند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر تحریم‌ها در واردات مواد مصرفی مانند لقمه ساب، مواد رزینی، سیگمنت و دیسک و …. تاثیر گذاشته و شاهد افزایش قیمت این اقلام بودیم به نحوی که مواد مصرفی با ارز بیش از 30 هزار تومان و نزدیک 40هزار تومان ابتیاع و وارد می‌شود و در اختیار واحدهای تولیدکننده قرار می‌گیرد. شریفی در توضیح این اتفاق گفت: این اقلام با ارز آزاد و معمولا به دلیل تحریم‌ها کمتر از نیاز واحدها وارد می‌شوند و واردکنندگان هم با قیمت بالاتری به واحدهای فرآوری عرضه می‌کنند لذا واردات مواد مصرفی واحدهای فرآوری با قیمت 27 تومان تمام نمی‌شود ضمن اینکه هزینه جابجایی پول هم به این رقم ها اضافه می شود.
دبیرکل انجمن سنگ افزود: مهمترین مشکل ما حمل و نقل به ویژه حمل و نقل بین المللی است که گاهی دو تا سه برابر ترکیه هزینه حمل بین المللی ناچاریم بپردازیم. حمل از طریق کشور ثالث، هزینه جابجایی، تخلیه، کانتینر و شکستگی ما را در رقابت با رقبایی مانند ترکیه ضعیف می‌کند. وی اظهار امیدواری کرد: در سایه دولت جدید و اقدامات آنها برای کاهش تحریم‌ها، بسیاری از این مشکلات حل شده و بازار به آرامش برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست