چکیده : تیمو پنتیلا در کتاب خود به نام Oikeat ja väärät arkkitehdit (درست و غلط معماران ) با اشاره به کتاب ذهن مصر نوشته ایان آسمن درخصوص چگونگی استفاده سنگ در معماری مصر بعنوان مصالح ساختمانی و مقدس بودن آن سخن به میان می آورد. این درحالی است که در آن زمان بطور استفاده از سفال های خشک نیز متداول بود است.
به عقیده مصریان باستان سنگ مقدس ، ثابت و جاودان است درحالی که خاک رس دنیوی ، متحرک و زودگذر است. (Penttilä 2003.)
سنگ طبیعی در ساخت و سازها به طرق مختلف چه در ساختمان و چه در ساخت و ساز محیطی استفاده می شود. در ساختمان ها از سنگ طبیعی در نما و به عنوان سنگ تزئینی (کف، مبلمان) استفاده می شود. اهداف مرمتی مانند قلعه ها، استحکامات و کلیساهای سنگی سهم قابل توجهی از حجم ساخت و ساز با سنگ طبیعی را تشکیل می دهند.
دوام سازه های سنگ طبیعی نه تنها تحت تأثیر مصالح سنگی است بلکه محلول های سازه ای و سایر مواد به کار رفته در سازه ها مانند درزگیر نیز بر آن اثر گذار هستند. همچنین شرایط اقلیمی محل ساخت نیز در دوام سازه ها تاثیر بسزایی دارد.
🔹هدف : این کتابچه راهنمایی برای طراحان، توسعه دهندگان و فعالان صنعت سنگ می باشد. در این کتابچه دستورالعمل های خوبی برای طراحی و اجرای سازه های سنگ طبیعی وجود دارد. تمرکز این کتابچه بر روی استفاده سنگ در آینده می باشد و مباحثی از جمله مهندسی سازه، ابعاد و ارزیابی مقاومت سازه های سنگی در آن دیده نشده است. همچنین در مسائلی که به فناوری سنگ مربوط می شود موضوعات سبک معماری نیز مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
این کتابچه مربوط به پروژه “استفاده صحیح از سنگ طبیعی در منطقه لنینگراد و جنوب شرق فنلاند” که با حمایت مالی اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و جمهوری فنلاند صورت گرفته است.

برای دریافت متن کامل کتابچه به کانال انجمن سنگ ایران به نشانی@iranstoneassociation مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست