رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: با توجه به ساختار زمین شناسی و وقوع سه ناحیه زمین شناسی در استان، مواد معدنی متنوعی در آن وقوع یافته اند به طوری که در منطقه شمال شرق استان در شهرستان سنقر (زون سنندج سیرجان)، اندیس‌های آهن، مس، باریت، ذخائر فلدسپات و خاک صنعتی وجود دارند.

محسن دارابی افزود: در مرکز استان و ناحیه زاگرس رورانده، ذخائر متنوع سنگ تزئینی (مرمریت و دولومیت)، آهک و مارن در شهرستان های کرمانشاه، هرسین و اسالم آباد و ذخائر سیلیس در شهرستان‌های جوانرود و روانسر و همچنین منگنز در شهرستان هرسین وجود دارد. و در غرب و جنوب غرب استان نیز در ناحیه زاگرس چین خورده، ذخائر قیر طبیعی و گچ در شهرستان های گیلانغرب و قصرشیرین از مهمترین مواد معدنی استان است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در استان ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله ( بیتومین (قیر طبیعی)، سنگ تزئینی، دولومیت، منگنز، سیلیس، سنگ گچ، فلدسپات، سنگ آهن، میکا، سنگ لاشه، مخلوط کوهی، مارن و آهک) و همچنین ۲۲۷ معدن دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج ۱۴ میلیون تن و ذخیره قطعی ۷۰۳ میلیون تن است.

دارابی افزود: مقایسه ظرفیت معادن قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نشان می دهد که استان کرمانشاه قبل از انقلاب دارای ۱۴ معدن با ظرفیت استخراج ۲۶۵ هزار تن و با اشتغال تقریبی ۷۰ نفر در زمینه انواع مواد معدنی اعم از سنگ تزئینی، سنگ لاشه، گچ، مارن و آهک بود که در حال حاضر این تعداد به ۲۲۷ معدن با ذخیره قطعی ۷۰۳ میلیون تن و استخراج سالیانه ۱۴ میلیون تن و اشتغال ۲ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست