مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در ارتباط با میزان فروش حاصل شده از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران در نیم‌ور محلات گفت: برآورد فروش این دوره حدود هزار میلیارد تومان است که در بخش‌های معدنی، سنگ کوپ، سنگ بریده، ماشین‌آلات فرآوری و ماشین‌آلات معدنی بوده و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

محمد حلاجیان اظهار کرد: تبدیل شدن نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران به محلی برای معرفی کلیه پتانسیل‌های صنعت سنگ کشور اعم از معادن، کارخانجات فرآوری سنگ، تجهیزات، ماشین‌آلات فرآوری، ادوات معدن و شرکت‌های واردکننده ماشین‌آلات فرآوری و همچنین تولیدات داخلی، از دستاوردهای برگزاری این نمایشگاه است

وی افزود: این نماشگاه محلی برای معرفی افراد وارد شده به این صنعت شده‌ و با حضور حداکثری بازدیدکنندگان تخصصی به محل مناسبی برای عرضه دستاوردهای این صنعت تبدیل شده است که نکته‌ای ارزشمند است.

وی اظهار کرد: این حضور در دو بخش صورت گرفته است، یک بخش از خود بدنه صنعت سنگ شامل معادن، صاحبان معادن و صاحبان کارخانجات است و بخش دیگر، مصرف کنندگان، مدیران پروژه‌ها، معماران و سازندگان است.

وی افزود: تبدیل این نقطه به یک منطقه بین‌المللی برای تجار خارجی از کشورهای مختلف که قصد خرید سنگ را دارند، از دستاوردهای این نمایشگاه است که از این طریق می‌توانند به متنوع ترین بازار سنگ ایران دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: در بخش آموزش توانسته‌ایم به بیشترین حجم ارائه موضوعات تخصصی در صنعت سنگ برسیم که این آموزش‌ها فوق‌العاده تخصصی و با حضور اساتید داخلی و خارجی در ۱۶ دوره برگزار شد. همچنین برگزاری میز تخصصی سنگ کشور که هرساله با رویکرد رفع مشکلات و موانع و تسهیل صادرات سنگ در کنار نمایشگاه برگزار می‌شود، بازخورد فوق‌العاده خوبی را برای احصای مشکلات صادرات سنگ داشته است.

وی بیشترین تفاهم‌نامه‌های منعقد شده را بین شرکت‌های بازرگانی موجود در کشور و صاحبان معادن و کارخانجات فرآوری سنگ اعلام کرد و گفت: این رویکرد در نمایشگاه جا افتاده است که تولیدکننده فقط در بخش تولید خود تمرکز کند و در حوزه بازرگانی خارجی، تیم تخصصی بیرون از مجموعه قرار گیرد. اگرچه این تیم می‌تواند در خود مجموعه نیز مستقر باشد اما تجربه نشان داده است که در بخش بازرگانی بخصوص بازرگانی خارجی، در صورتی که تیم صادرات بیرون از مجموعه‌ها و به عنوان یک گروه توزیع کننده و صادر کننده در قالب شرکت‌های مدیریت صادرات این کار را انجام دهد، بازخورد بسیار خوبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در غیر این صورت، از آنجاکه تولیدکننده تمرکز خود را از تولید خارج می‌کند و درگیر موانع صادرات می‌شود، همچنین به دلیل عدم وجود تجربه در این حوزه، نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود.

حلاجیان در ارتباط با میزان فروش حاصل شده از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران در نیم‌ور محلات گفت: برآورد فروش این دوره حدود هزار میلیارد تومان است که در بخش‌های معدنی، سنگ کوپ، سنگ بریده، ماشین‌آلات فرآوری و ماشین‌آلات معدنی بوده و نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در ارتباط با اعطای مجوز پایانه صادراتی سنگ کشور به مجموعه نمایشگاهی بین‌المللی سنگ ایران گفت: عملیات اجرایی این پایانه از اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که مجموعه نمایشگاهی بتواند با راه اندازی این پایانه یک روال را برای بخش‌های مختلف صنعت سنگ ایجاد کند که می‌تواند زمینه‌ساز حضور گسترده شرکت‌ها و تجار خارجی در نمایشگاه سال آینده باشد.

حلاجیان در ارتباط با دستاوردهای حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاونان وزارت صمت در این نمایشگاه گفت: در حوزه صادرات با حضور مدیرکل بهره‌برداری وزارت صمت اتفاقات بسیار خوبی رخ داد چرا که وی از نزدیک مشکلات حوزه معادن سنگ‌های ساختمانی را مشاهده کرد که یکی از مهم‌ترین نکات آن، جداسازی معادن سنگ ساختمانی از سایر مواد معدنی است. در واقع در حالت کلی معادن سنگ معدنی و معادن سنگ ساختمانی در یک رسته قرار نمی‌گیرند چرا که تولیدات سنگ معادن، سنگ خام نیست و ۵۰ درصد فرآوری بر روی آنها انجام می‌شود و تفاوت فاحشی نیز در حوزه قوانین صادراتی ایجاد می‌کند که باعث کند شدن روند صادرات در حوزه سنگ‌های ساختمانی شده است.

وی پایانه صادراتی را یک مرکز مهم برای منطقه عنوان کرد و گفت: صفر تا صد مراحل صادرات برای صادرکنندگان در این نقطه صورت می‌گیرد و انواع سنگ‌ها از معادن مختلف کشور در این پایانه حضور پیدا خواهند کرد. کلیه پروسه صادرات اعم از حضور کانتینر، بارگیری، تشریفات گمرکی و … به صورت یکپارچه انجام می‌شود. حضور گمرک و اتاق بازرگانی در پایانه صادراتی باعث می‌شود که کانتینرها با شرایط ویژه‌ای که برای حمل سنگ وجود دارد، پلمپ شوند تا باری از روی دوش صادرکننده برداشته شود.

وی همچنین گفت: با توجه به رایزنی‌ها و ارتباطات بخش بین‌الملل نمایشگاه می‌توانیم از تجار کشورهای مختلف برای حضور، مشاهده و آشنایی با سنگ‌های تولیدی معادن ایران دعوت کنیم که می‌تواند منجر به تسهیل صادرات شود. در بحث هتلینگ هم برنامه وجود دارد، اما خوشبختانه چند پروژه بزرگ در حوزه هتل در سطح شهرستان در حال انجام است که تا سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

محمد حلاجیان ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت نمایشگاهی یکتاسنگ تنها مجموعه نمایشگاه خصوصی کشور است، پایانه صادراتی هم با سرمایه‌گذاری صد درصدی بخش خصوصی ایجاد خواهد شد که در مرحله اول با سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی، کار ساخت آن آغاز شد و امیدواریم سال آینده همزمان با افتتاح نمایشگاه پانزدهم به بهره‌برداری برسد. برآورد می‌شود تکمیل و راه‌اندازی این پایانه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست