چکیده: دوام و عمر سرویس دهیِ سنگ هایی که تحت تاثیر عمل ذوب- انجماد قرار می گیرند بسیار مهم است و در ارتباط با سنگ هایی که برای اهداف تجاری استفاده می شوند، یک مشکل پیش رو است. در نتیجه، برآورد دوام سنگ های ساختمانی که تحت تاثیر عمل ذوب- انجماد قرار گرفته اند به جهت انتخاب مناسب سنگ در کاربردهای نمای بیرونی در شرایط اقلیمی سرد، مهم تلقی می شود. در این مطالعه، میزان دوام تراورتن گردویی (شمال غرب ایران) پس از چرخه های ذوب- انجماد در اب معمولی و محلول سدیم سولفات با استفاده از ویژگی های مکانیکی و ثابت دوام (لاندا) و پارامتر های نیمه عمر (N1/2) برآورد شد. در این راستا، آزمایش های ذوب -انجماد در اب معمولی و محلول سدیم سولفات در بیشتر از 60 چرخه انجام شد و پس از هر 10 چرخه ویژگی هایی مهندسی تراورتن مانند مقاومت فشاری تک محوری، مقاومت کششی برزیلی، مقاومت بار نقطه ای و سرعت سیر موج التراسونیک p اندازه گیری شدند.
در نهایت، مدل های رگرسیون بین ویژگی های مکانیکی اندازه گیری شده و چرخه های متنوع آزمایش های ذوب- انجماد ایجاد شدند. با استفاده از تحلیل دادها، تغییرات در ویژگی های مکانیکی تراورتن، ثوابت گاما و نیمه عمر نشان می دهند که دوام تراورتن بعد از عمل ذوب- انجماد در اب معمولی و محلول سدیم سولفات متفاوت است. هم چنین، تاثیر عمل ذوب- انجماد بر روی دوام تراورتن در محلول سدیم سولفات در مقایسه با اب معمولی بسیار بیشتر بود.
نکته:
نتایج نشان داد که تاثیر تنها یک چرخه از ازمایش ذوب- انجماد در محلول سدیم سولفات بر کاهش مقادیر مقاومت فشاری تک محوری، مقاومت کششی برزیلی، مقاومت بار نقطه ای و سرعت سیر موج التراسونیک p، به ترتیب برابر است با نتایج چرخه های 1.67، 1.24، 1.2 و 1.78 تست ذوب- انجماد در اب معمولی.

برای دریافت متن کامل مقاله به کانال انجمن سنگ ایران به نشانی@iranstoneassociation مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست