یک نرم‌افزار تحت شبکه برای تشخیص دانه‌بندی سنگ‌های معدنی در کمترین زمان ممکن و با دقت بالا در کشور طراحی و تولید شد.

خردشدگی مطلوب و مناسب، فاکتوری مهم در موفقیت یک عملیات انفجاری است و می‌تواند هزینه کلی تولید یک معدن را به حداقل ممکن برساند. امروزه آنالیز تصویری به دلیل صرف زمان و هزینه عملیاتی کم، مرسوم‌ترین روش برای ارزیابی خردایش و تعیین الگوهای آتشباری(یکی از مرحله‌های تولید در معادن با فضای باز و روباز) بهینه است.

کارهای متعددی در نقاط مختلف به منظور تعیین دانه بندی توده سنگ خردشده با استفاده از نرم‌افزارهای آنالیز تصویری، انجام شده است، اما به دلیل هزینه‌های سنگین و غیر عملیاتی بودن فرایند آنالیز سرندی، در اکثر موارد نتایج حاصل از این نرم‌افزارها بدون بررسی و اعتبارسنجی، مورد استفاده قرار گرفته است.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، اما «نرم‌افزار تشخیص دانه‌بندی سنگ‌های معدنی» که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و با حمایت گروه توسعه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری طراحی و تولید شده است، یک نرم افزار تحت شبکه است که بر اساس روش‌های پردازش تصویر، شبکه عصبی و هوش مصنوعی الگوریتمی ارائه می‌کند که با تکیه بر روش‌های نوین، در کمترین زمان ممکن و به نحو بهینه اندازه قطعات یا دانه‌بندی سنگ خردشدنی ناشی از انفجار را در معادن، تعیین و داده‌های آماری مرتبط را ارائه می‌کند.

از جمله ویژگی‌های بارز این نرم‌افزار می‌توان به عدم استفاده از روش‌های موجود برای تصویربرداری از قبیل گذاشتن توپ رنگی و گرفتن تصویر عمودی، افزایش راندمان استفاده از نرم‌افزار، بومی‌سازی نرم‌افزار تشخیص دانه‌بندی سنگ‌های معدنی و قابلیت پشتیبانی و شخصی‌سازی طبق خواسته کارفرما در معادن مختلف اشاره کرد.
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست