رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: حقوق دولتی معادن از سال آینده با یک فرمول واحد و با روشی شفاف و منصفانه محاسبه می‌شود.

رضا بستامی در حاشیه دیدار با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان افزود: میزان واقعی برداشت از معادن یکی از مسائل و دغدغه‌ها در کشور است که برای خاتمه دادن به این مباحث، سازمان نظام مهندسی معدن و وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل جامعی را در خصوص تهیه نقشه‌های جامع توپوگرافی و برآورد حجم با استفاده از روش‌های نوین مهندسی تهیه کردند.

وی با بیان اینکه در این راستا برای امسال در کل کشور تهیه نقشه و برآورد حجم سالانه معادن با استفاده از پهپاد، ابلاغ و اجباری شد، اظهار داشت: نظام مهندسی معدن متولی این موضوع شده است تا از طریق شرکت‌های مجاز نقشه‌برداری که دارنده پهپاد و مجوز پرواز است با برگزاری مناقصه، فرآیند تهیه نقشه و برآورد حجم را انجام دهد.

بستامی با بیان اینکه این امر در واقع زمینه‌سازی برای محاسبه دقیق حقوق دولتی معادن است، افزود: حقوق دولتی توسط نظام مهندسی با داشتن مجوز از شورای عالی معادن فرمول‌بندی می‌شود و در سال آینده از طریق یک فرمول واحد حقوق دولتی معادن با توجه به تنوع و حجم ماده معدنی محاسبه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۱۴ قانون معادن و ماده ۶۰ تا ۶۴ آیین نامه اجرایی برای محاسبه حقوق دولتی، حجم محاسبه شده مواد معدنی برآورد شده به عنوان ورودی ضرب در قیمت می‌شود و درصدی از نتیجه به دست آمده به عنوان حقوق دولتی با روش منصفانه، شفاف و بدون ضایع شدن حق بهره بردار و دولت تعیین خواهد شد.

بستامی افزود: در زمان حاضر از ۱۲ هزار معدن موجود در کشور، حدود ۶ هزار و ۸۰۰ معدن فعال است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور تعداد حقیقی و حقوقی این سازمان را ۴۴ هزار و ۵۰۰ عضو اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۲ هزار عضو دارای پروانه اشتغال هستند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست