نشست تخصصی با حضور مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن با موضوع انعقاد قریب الوقوع تفاهم نامه همکاری با اتحادیه “آ سه آن” جهت اخذ نظرات و پیشنهادات تشکل‌های مربوطه برگزار گردید.

در این نشست مطالبی درخصوص موانع و مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان در حوزه‌های مختلف معدنی و فراوری سنگ از سوی نماینده انجمن سنگ ایران مطرح گردد. محسن میرزایی نایب رئیس انجمن سنگ ایران راهکارهای توسعه صادراتی صنعت سنگ تزئینی کشور در سال 1402 را مطرح کرد.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران در این نشست بیان داشت: با توجه به اینکه سنگ تزئینی در دسته کالاهای لوکس قرار دارد و این کالا در زمره محصولات معدنی زیرساخت‌های اصلی کشور قرار نمی‌گیرد می‌بایست ابتدا در نگرش دولتمردان به مقوله سنگ تزئینی تغییراتی ایجاد شود و در ادامه چشم انداز صادرات سنگ‌های ساختمانی جهت دستیابی به جایگاه واقعی در دنیا برحسب رتبه ذخایر سنگ‌های تزئینی و قرار گرفتن بین 4 کشور اول صادراتی در برنامه ویژه دولت قرار گیرد و به آن پرداخته شود.

وی عنوان کرد: این محصول برحسب سهل الوصول بودن تهیه آن و داشتن تنوع در رنگ و جنس که راحتی کار را برای معماران و طراحان فراهم می‌کند در سبد مصرفی مردم دنیا قرار دارد و برای صادرات این محصول به یک برنامه بلندمدت بدون وجود هرگونه قوانین پیچیده و بخش نامه های خلق الساعه نیاز است.

محسن میرزایی اظهار داشت: برای ایجاد اولین تغییر بنیادی می بایست تغییر نگرش در ماده خام معدنی به سنگ ساختمانی روی دهد چرا که در معدن برحسب نوع عملیات استخراج بلوک، اولین و اصلی‌ترین مرحله فراوری روی سنگ صورت می‌گیرد تمام آنچه در هنگام استخراج در معادن انجام می‌شود قابل عرضه به بازار نیست. در بهترین شرایط در دنیا 35 درصد از محصول حاصل از عملیات استخراج قابل عرضه به بازار است و مشتریان بازارهای هدف در دنیا باید طی برنامه‌ریزی بلندمدت جهت خرید سنگ از معادن دنیا اقدام کنند.

محسن میرزایی ضمن اشاره تفضیلی به موضوع الزام ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات صادراتی به منظور یافتن بازارهای هدف جدید در حوزه صنعت سنگ کشور به صورت همزمان در بخش خصوصی و دولتی و ارائه راهکاری مورد نیاز این بخش، اعزام هیئت تجاری تخصصی، ایجاد اتحادیه تخصصی صادرات سنگ تزئینی (معدن و فراوری) زیر نظر انجمن سنگ ایران، حذف ممنوعیت صادرات سنگ بلوک، وضع معافیت‌های مالیاتی، فراهم نمودن امکان ترخیص به موقع ماشین‌آلات معدنی و فراوری از گمرکات، ایجاد تغییرات در شرایط خدماتی و تسهیلاتی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به متقاضیان معدنی و فراوری، تخصیص اعتبارات و تسیهلات از سوی دولت به بخش اقلام مصرفی حوزه فراوری و آموزش صحیح فراوری سنگ ساختمانی اسلب و تایل ار نظر سایز، پولیش و قطر، نحوه سورتینگ و بسته‌بندی، آموزش خشکه چینی و کد گذاری سنگ‌ها جهت پروژه، آموزش اکتشاف عملی، آموزش شناخت سنگ جهت فراوری را از سایر عوامل و فاکتورهایی برشمرد که می‌بایست از سوی دولت بویژه وزارت صمت بصورت خاص به آن پرداخته شود.

محسن میرزایی اظهار داشت: علیرغم وجود تنوع بالا در سنگ تزئینی، کشور ایران نتوانسته است در بازار فرآوری جهانی به جایگاه خوبی دست یابد.

وی عدم تحقق این امر را رعایت نکردن استانداردهای بین‌المللی در محصولات صادراتی و نهایی و فقدان آموزش‌های لازم و تخصصی و تولید ماشین‌آلات تولیدی کم کیفیت عنوان نمود.

وی افزود: متاسفانه در سال جاری شاهد افزایش چشمگیر حقوق دولتی به ویژه در معادن کوچک مقیاس و جلوگیری از واردات ماشین‌آلات معدنی بودیم که موانع جدیدی پیش روی فعالان این صنعت ایجاد کرده است. صنعت سنگ تزئینی برخلاف آنچه باور مدیران دولتی است صنعتی ارزآور محسوب می‌شود که می‌بایست دست‌اندرکاران و فعالان این صنعت با همراهی یکدیگر موجبات تغییر دیدگاه مسئولین به این صنعت را تغییر دهند.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: باید موانع و مشکلات موجود در مسیر صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی مورد ارزیابی قرار گیرد و در قالب طرح‌های پروژه محور نسبت به رفع این موانع، اقدامات عملیاتی صورت پذیرد.

وی گفت باید این اطمینان وجود داشته باشد که جهت اجرای پروژه‌ها هر لحظه با قوانین خلق‌الساعه کشور مواجه نیستیم و چنانچه برنامه بلندمدت صادرات سنگ‌های ساختمانی به صورت بلوک و فراوری بدون هرگونه عوارض و گمرکی توسط دولتمردان تبیین و اجرایی شود قطعا به رقم بالاتر از 2 میلیادر دلار صادرات خواهیم رسید.

وی اظهار داشت: متاسفانه در گذشته وضع یکسری قوانین و بخش‌نامه‌های معدنی بویژه درخصوص صادرات، اعتماد از مشتریان بازارهای هدف سنگ‌های ایران سلب شده، چرا که این دستورالعمل‌ها حکم بازدارنده درخصوص اجرای به موقع تعهد تحویل سفارشات صادراتی داشته و با حمایت دولتمردان در راستای تدوین برنامه بلندمدت جهت تسهیل صادرات سنگ‌های ساختمانی و جلب اعتماد مشتریان خارجی می توان کمک شایانی به صادرات داشته باشد.

ایشان در پایان یادآور شد: در صنعت سنگ ساختمانی می‌بایست به این مهم توجه داشت که زنجیره ارزش صنعت سنگ از بخش معدن شروع می‌شود و هر میزان در زمینه اکتشاف به صورت علمی و به روز عمل کنیم قطعاَ استمرار و تقویت این زنجیره و در نهایت به حد مطلوبی که شایسته سنگ ایران است خواهیم رسید و هرچقدر در بخش استخراج قوی و منسجم عمل شود در بقیه زنجیره از جمله فراوری و بازرگانی به پویایی و رشد دست خواهیم یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست