به گفته دبیر خانه معدن کرمانشاه، اکنون تنها حدود ۳۰ درصد سنگ تزئینی استان فرآوری می‌شود.

عزت‌الله حاصلی سنگ تزئینی را یکی از ذخایر معدنی مهم کرمانشاه برشمرد و میزان ذخیره این ماده معدنی در استان را حدود ۴۵ میلیون تن برآورد کرد که معادل دو درصد ذخیره سنگ تزیینی کشور است.

وی عمده سنگ تزئینی استان را شامل مرمریت و لایم استون دانست و عنوان کرد: هم اکنون ۴۵ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در حوزه سنگ تزئینی در استان داریم که میزان استخراج سالانه آنها حدود  ۵۰۰ هزار تن است.

دبیرخانه معدن استان کرمانشاه مهمترین نکته درباره سنگ تزئینی را فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در آن اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه در این زمینه وضعیت خوبی نداریم، بگونه‌ای که در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد سنگ تزئینی کرمانشاه فرآوری می‌شود.

وی اظهار کرد: عمده این سنگ خام به نقاط دیگر کشور از جمله اصفهان، اراک، الیگودرز و… رفته و پس از فرآوری با چند برابر قیمت دوباره وارد کرمانشاه می‌شود.

به گفته دبیر خانه معدن استان کرمانشاه، اکنون سهم کرمانشاه از ظرفیت فرآوری سنگ تزئینی کشور کمتر از چهار درصد است.

حاصلی با بیان اینکه اکنون ۴۸ واحد سنگ بری دارای پروانه در استان داریم که باید در زمینه فرآوری سنگ تزئینی فعالیت کنند، گفت: ۲۸ واحد از این تعداد فعال و ۲۰ واحد دیگر غیرفعال است.

وی چالش اصلی واحدهای سنگ بری استان را تجهیزات قدیمی و فرسوده اعلام کرد و افزود: ماشین آلات این واحدها مربوط به ۲۰ تا ۴۰ سال قبل است و با چنین وضعیتی نمی‌توانند فرآوری مناسب و محصول تولیدی با کیفیتی داشته باشند.

دبیرخانه معدن کرمانشاه با اشاره به اینکه این وضعیت عامل اصلی خام فروشی سنگ تزئینی در کرمانشاه است، خواستار حمایت از مدرن شدن واحدهای سنگ تزئینی استان شد و گفت: برای این منظور لازم است تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این واحدها قرار گیرد.

حاصلی از کمبود ماده اولیه مورد نیاز این واحدها نیز یاد کرد که اکنون به صورت خام از استان خارج می‌شود و افزود: لازم است نظارت بیشتری بر نحوه خروج سنگ خام از استان صورت بگیرد.

وی معتقد است، اگر مجموع این اقدامات انجام شود، نه تنها با فرآوری سنگ تزئینی به اشتغالزایی و درآمدزایی بیشتر واحدها از طریق ایجاد ارزش افزوده کمک خواهد شد، بلکه امکان صادرات سنگ تزئینی کرمانشاه نیز فراهم می‌شود.

نکته دیگری که دبیر خانه معدن استان به آن اشاره کرد راه‌ندازی “شهرک سنگ” در کرمانشاه برای تجمیع واحدهای فرآوری سنگ بود و گفت: متاسفانه این موضوع فعلا به نتیجه نرسیده  و خود سنگ بری‌ها نیز استقبال چندانی از آن ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست