معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: هم اکنون هیچ معدن دار و واردکننده‌ای مشکلی برای واردات ماشین‌آلات معدنی حتی مستعمل ندارد و امکان واردات ماشین‌آلات مستعمل تا ۵ سال عمر، برای بازرگانان فراهم شده است.

سیدمحمد موسوی افزود: از آنجا که معاونت صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات به همه حوزه‌ها و صنایع خدمات ارائه می‌کند، در نخستین اقدام با برگزاری جلسات مختلف با فعالان حوزه معدن نیازمندی‌ها و کمبود‌های این صنعت احصا شد.

وی گفت: به طور مثال مطالعات ما نشان می‌دهد حدود ۱۵ هزار ماشین‌آلات فرسوده با ۲۰ سال عمر در کشور وجود دارد، یعنی به مدت ۱۰ سال به جای این که سالانه ۵ هزار ماشین‌آلات از محل تولید و واردات تأمین شود، هزار تا هزار و ۵۰۰ دستگاه تأمین و وارد شده و برخی شرکت‌ها مانند هپکو دچار مشکل بودند و چه بسا جلوی واردات نیز گرفته شده بود.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت با بیان این که برای رفع این مشکل با ۲۴ شرکت تولیدی ایرانی مذاکره کردیم، ادامه داد: در این مدت ما حدود ۱۱۰ درصد افزایش تولید داشتیم و تولید امسال تاکنون به حدود ۲ هزار و ۵۶۰ دستگاه رسیده، اما این تعداد نیز کافی نیست و باید همزمان از ظرفیت واردات نیز استفاده شود که این موضوع را نیز تسهیل کردیم و تاکنون ۲ هزار ثبت سفارش انجام شده است.

موسوی گفت:، اما هم اکنون موضوعی که برای معدن داران مشکل ساز شده، بدون شک تأمین ارز برای ثبت سفارش با توجه به بالا بودن نرخ ارز است که می‌تواند در واردات مانع جدی ایجاد کند، اما در بخش دیگر می‌توان با وضع قوانین و مقررات جدید، مسیر واردات را کمی سخت کرد. البته در کنار این موضوع صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی نیز با ارائه تسهیلاتی خرید از داخل را فراهم کرده است تا معدنی‌ها بتوانند از این طریق نیز نیاز به ماشین‌آلات را تأمین کنند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست