انجمن سنگ ایران در جلسه‌ای با حضور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در تاریخ 19 اردیبهشت ماه سال جاری مشکلات و مسائل موجود در این صنعت را مورد بررسی و پیگیری قرار داد.

در این جلسه که با حضور رضا محتشمی‌پور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و هیئت مدیره انجمن سنگ ایران برگزار شد؛ موضوع حل نشده حقوق دولتی در سال 1401، صدور مجوز واردات ماشین‌‌‌‌آلات به شرکت های وارد کننده، عدم حمایت جدی از صنعت سنگ تزئینی کشور بعنوان یکی از صنایع ارزآور از سوی وزارت صمت و سازمان های تابعه و ….  به عنوان چالش پیشروی فعالان این صنعت اشاره شد.

رئیس انجمن سنگ ایران مجددا بر تشکیل شورای سیاستگذاری با توجه به فرموده رئیس جمهور مبنی بر اخذ نظرات و پیشنهادات تشکل های صنفی در زمان وضع قوانین بعنوان کلید حل مسایل و مشکلات این صنعت تاکید و اظهار داشت: همانطور که ریاست جمهوری در صحبت های اخیر خود بر استفاده از تجربیات فعالان و خبرگان و تشکل های صنفی در موضوع صنایع و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی تاکید داشتند انتظار می رود وزارت صمت نیز بر این موضوع جدیت داشته و تشکیل هرچه زودتر شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور را در دستور کار خود قراردهد.

دکتر شکوری بیان داشت : با توجه به اینکه شورای سیاستگذاری صنعت سنگ از ابتدا زیر نظر وزارت صمت و در ادامه تحت مدیریت معاونت معدنی وزارت فعالیت خود را ادامه داده و وقفه یکساله در فعالیت های این شورا قطعا اثرات سویی در عدم اطلاع رسانی دقیق مشکلات صنعت سنگ تزئینی خواهد داشت و از سوی دیگر می بایست با توجه به عدم حضور معاونت معدنی در جلسات شورا بعنوان متولی اصلی سیاستگذاری دولت در بخش معادن و صنایع معدنی می بایست برای هر کدام از جلسات بصورت مجزا با ایشان تشکیل جلسه دادکه این امر به نوبه خود زمان بر است و از سوی دیگر برگزاری جلسات مستمر با ایشان با توجه به برنامه و فعالیت کاری ایشان به هیچ وجه مقدور نیست بنابراین با برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری زیر نظر معاونت معدنی ضمن جلوگیری از صرف زمان ، مشکلات در همان جلسه مطرح و درخصوص آن اتخاذ تصمیم می شود و بدین صورت خیلی از مسائل و چالش ها حل خواهد شد.

رئیس انجمن سنگ ایران در ادامه ضمن اشاره به نتایج مطلوب بدست آمده از جلسه با مدیرکل دفتر بهره برداری امور معادن در زمینه مبنا قراردادن 70 الی 80 درصد فاکتورهای فروش جهت محاسبه حقوق دولتی و همچنین برای معادن دارای مشکل بویژه معادن کوچک و متوسط مقیاس تولید واقعی مبنای محاسبه حقوق دولتی قرار گیرد و در صورت حل مشکل این معادن  چنانچه بهره بردار تمایل به افزایش صادرات و تولید با توجه به ظرفیت موجود در بازار موجود بتواند بسهولت بدون نیاز به ارائه طرح جهت افزایش ظرفیت پروانه با ارائه درخواست مجوز برداشت مازاد اینکار را انجام دهد، بیان داشت : پرونده نحوه محاسبه حقوق دولتی درخصوص معادن کوچک و متوسط مقیاس بویژه در حوزه سنگ ساختمانی می بایست یکبار برای همیشه بسته شود. ایشان پیشنهاد داد که نحوه محاسبه حقوق دولتی با توجه به جلسه با دفتر بهر برداری امور معادن بر مبنای میزان قیمت فروش واقعی محاسبه و به بهره بردار اعلام شود. به عقیده دکتر شکوری با بکارگیری این روش از تعطیلی و رکود معادن کوچک و متوسط بصورت جدی جلوگیری می شود.

رئیس انجمن سنگ ایران درخصوص موضوع افزایش ظرفیت اسمی (اضافه برداشت) برخی از معادن بیان داشت : با توجه به اینکه برخی از معادن دارای سنگ صادراتی هستند و با توجه به وجود بازار نیاز به استخراج بیشتر از ظرفیت اسمی دارند معاونت معدنی می بایست کمک کند این مشکل بصورت جدی و ریشه ای حل شود چرا که برای معادن کوچک مقیاس این موضوع به تهدید برای آنان تبدیل شده است. ایشان پیشنهاد داد که در این خصوص وزارت صمت می تواند از پتانسیل موجود در انجمن بعنوان تشکل صنفی بهره گیرد و انجمن سنگ ایران با اعزام کارشناس موضوع را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به معاونت معدنی جهت اتخاذ تصمیم نهایی اعلام نماید.

رئیس انجمن سنگ ایران در زمینه ماشین آلات بیان کرد : متاسفانه در فرآیند تعریف شده جهت ورود ماشین آلات علاوه بر اخذ مجوز ورود از وزارت صمت ، فرد می بایست دارای کارت بازرگانی باشد که این فرآیند دارای ایراد است چرا که بسیاری از معادن سنگ تزئینی معادن کوچک مقیاس محسوب می شوند و بهره بردار با توجه به فرآیند طولانی و زمان بر، برای ورود تعداد اندکی ماشین آلات  تمایلی به دریافت کارت بازرگانی ندارد. دکتر شکوری در این خصوص پیشنهاد نمود بمنظور افزایش راندمان فعالیت های معادن و صنایع معدنی در این صنعت مجوز ورود ماشین آلات به اشخاص داده شود ولی در زمان ترخیص اشخاص بتوانند کار را به شرکت های وارد کننده که دارای کارت بازرگانی هستند، تفویض نمایند.

دکتر بهرام شکوری رئیس انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به موضوع برگزاری سیزدهمین نمایشگاه سنگ های تزئینی تهران در خردادماه سال جاری بیان داشت که این نمایشگاه یکی از مهمترین و بزرگترین نمایشگاه سنگ کشور محسوب می شود و براین اساس از معاونت معدنی درخواست می شود تا با حضور و بازدید از این نمایشگاه پای حرف دل معدنکاران و صنعتگران این صنعت بنشیند. ایشان اظهار نمود که موضوع حضور معاونت معدنی در مراسم افتتاحیه و بازدید از این نمایشگاه بعنوان سیاستگذار اصلی بخش معادن و صنایع معدنی کشور بسیار حائز اهمیت است.

محسن میرزایی نایب رییس انجمن سنگ به موضوع نحوه محاسبه حقوق دولتی در معادن مجددا اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر شیوه محاسبه موجود به ضرر بسیاری از معادن به ویژه معادن کوچک مقیاس است و می‌بایست مبنای حقوق دولتی میزان استخراج واقعی ماهانه باشد که عموماَ در گزارشات ماهانه این آمار و ارقام موجود است و از سوی دیگر عدم برگشت درصدی از این مبالغ به معدنداران به منظور استفاده در خدمات ارایه شده از سوی معدن برای ساکنین محلی نیز مشکلات معدنداران را دوچندان کرده است.

میرزایی گفت: متاسفانه درمورد معادن کوچک مقیاس مشکل بزرگتری وجود دارد و آن این است که در این معادن میزان بارگیری واقعی با آنچه که در پروانه به عنوان ظرفیت اسمی قید شده است تفاوت دارد و عمدتاَ میزان بارگیری به آن مقدار نمی رسد و با توجه به رکود حاکم بر این بخش ، این معادن می بایست با توجه به ظرفیت اسمی که سازمان صمت تعیین کرده حقوق دولتی پرداخت کنند که این امر باعث به تعطیلی کشانده شدن این معادن شده است و در این خصوص معاونت معدنی می بایست این مورد را مد نظر قرار دهد و اگر قرار است به صادرات 5 میلیارد دلاری دست پیدا کنیم باید از ابتدای زنجیره مشکلات را حل و فصل نمود.

در این جلسه مهندس جباری عضو هیئت مدیره به موضوع معادنی که دارای معارضین محلی هستند اشاره و بیان داشت که متاسفانه پرونده های این معادن در شورای عالی معادن بدون حضور بهره بردار مطرح و اتخاذ تصمیم می شود و بعد از جلسه بصورت ابلاغیه به بهره بردار اطلاع رسانی می شود که این موضوع گریبانگیری بسیاری از معادن شده و تعداد زیادی از معادن را به تعطیلی کشانده است. ایشان در ادامه خواستار حل و فصل این مشکل بصورت جدی از سوی معاونت معدنی گردید.

رضا محتشمی‌پور معاونت معدنی و فرآوری مواد وزارت صمت بیان کرد: موضوع تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور به مدیرکل بهره برداری معادن وزارت صمت تفویض شده و قطعا این مدیریت جلسه را برگزار و نتیجه را به معاونت منعکس خواهد نمود. محتشمی عنوان کرد : معاونت معدنی درصدد است تعاملات خود با تشکل های معدنی و صنایع معدنی را توسعه دهد و جدیت کاملی جهت برگزاری این شورا در وزارت صمت وجود دارد و از نظرات و پیشنهادات تشکلها حتما بهره خواهیم برد.

وی افزود: موضوع ماشین آلات به بخش بازرگانی وزارت صمت برمیگردد و این معاونت طی جلساتی با بخش بازرگانی مشکل مطرح شده در این خصوص را پیگیری و به انجمن نتیجه را منعکس خواهد نمود .

وی تاکید کرد: انجمن سنگ ایران به عنوان تشکل فعال در صنعت سنگ تزئینی کشور می بایست در راستای تغییر در نگرش قانونگذاران حوزه معدنی گام های موثری بردارد و در این راه معاونت معدنی کمک خواهد نمود، چراکه به عقیده ایشان تا زمانی که کلمه خام فروشی در  ذهن و گفتار بسیاری از قانونگذاران وجود دارد نمی توان بسیاری از موانع و مشکلات را بصورت جدی و ریشه ای حل نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست