دکتر بهرام شکوری رئیس انجمن سنگ ایران، در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه سنگ، معدن و ماشین‌آلات وابسته شیراز که روز چهارشنبه دوم اسفندماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شیراز برگزار گردید، اظهار نمود: بسیار خرسندیم که امروز در این نمایشگاه که برای نخستین بار برگزار شده هیئت‌هایی از کشورهای تاجیکستان و افغانستان و سایر استان‌های سنگی کشور حضور دارند و این را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس انجمن سنگ ایران در ادامه عنوان کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در استان فارس در حوزه سنگ‌های تزئینی، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند کمک شایانی به معرفی این ظرفیت‌ها در سطح داخلی و خارجی داشته باشد.

وی بیان داشت: انجمن سنگ ایران به عنوان متولی زنجیره ارزش صنعت سنگ تزئینی کشور در بخش خصوصی به دنبال ایجاد بستر و فضای مناسب است که این صنعت بتواند در جایگاه مطلوب خود در میان سایر صنایع قرار گیرد.

رئیس انجمن سنگ ایران ضمن اشاره به وجود گردش مالی بالای صادرات سنگ‌های ساختمانی در دنیا و همچنین وجود بازارهای بین‌المللی مطلوب در این صنعت از عدم حضور صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی گفت.

به عقیده دکتر شکوری صنعت سنگ قابلیت‌های زیادی در جهت ارزآوری دارد ولی متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی و فقدان آموزش‌های لازم و عدم شناخت بازارهای هدف سهم ایران از این بازار به کمتر از 300 میلیون دلار رسیده در حالی که ترکیه تقریبا 20 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

دکتر شکوری گفت: این صنعت در صورت مهیا بودن تمام شرایط مطلوب صادراتی، می‌تواند ارزآوری 5 میلیارد دلاری را به همراه داشته باشد که تحقق این امر در گرو برآورده شدن الزاماتی از جمله بکارگیری نیروی متخصص و کارآمد و آموزش دیده، استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب است و از سوی دیگر همت و تلاش سیاستگذاران و دولتمردان در جهت فراهم نمودن بستری مناسب در راستای ایجاد تعاملات و ارتباطات بین‌المللی در بخش بانکی، دانشگاه ، تجهیزات و ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین را می‌طلبد.

رئیس انجمن سنگ ایران در ادامه بیان داشت: برای ایجاد بستری مناسب برای توسعه در صنعت سنگ با برگزاری جلسات کارشناسی و انجام گفتگوهای موثر می‌بایست نگاه معارضین بویژه معارضین دولتی را به مدافعین این صنعت تبدیل نمود و با قرار گرفتن بخش‌های دولتی در کنار فعالین اقتصادی در بخش خصوصی می‌توان شاهد رشد توسعه و ارتقاء صادرات در این صنعت بود.

دکتر شکوری عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات انجمن سنگ ایران در دوره جدید، تدوین طرح جامع صنعت سنگ تزئینی کشور و طراحی راه های دستیابی به بازار صادراتی 5 میلیارد دلاری و بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی این صنعت است که در این طرح سازمان ایمیدرو همکاری موثری را در جهت تامین منابع مالی اجرای این پروژه داشته است. این طرح در حقیقت نقشه راه و سند راهبری صنعت سنگ تزئینی کشور برای سالیان سال خواهد بود و تمامی فعالان اعم از معدنی، فراوری، بازرگانی، تجهیزات می‌بایست خود را با آن همسو نمایند.

به گفته‌ی وی عدم دسترسی به اطلس سنگ تزئینی کشور به یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی صادرات تبدیل شده است چرا که متقاضیان سنگ‌های ایرانی خواستار دسترسی به شاخص‌های کیفیت،کمیت، زیبایی و نام تجاری و … اینگونه سنگ‌ها هستند که متاسفانه تاکنون هیچ گام موثری در این حوزه برداشته نشده و انجمن سنگ ایران قصد دارد با اجرای طرح جامع به این مهم دست یابد.

وی با انتقاد بر نداشتن دانش صادرات سنگ، تاکید کرد: مهم‌ترین بحث برای توسعه صادرات بازاریابی است که این اتفاقات باید در زنجیره ارزش سنگ اتفاق بیفتد.

دکتر شکوری با اشاره به وجود تنوع در تشکل‌های صنفی حوزه صنعت سنگ، فقدان هم صدایی و وحدت رویه بین این تشکل‌ها را یکی از مهمترین مشکلات موجود در صنعت خواند و تاکید کرد: در انجمن سنگ ایران به دنبال ایجاد هم‌افزایی از طریق تاسیس انجمن‌های استانی ذیل اتاق بازرگانی ایران هستیم و در این راستا موفق به ایجاد انجمن سنگ استان‌های اصفهان و مرکزی با همکاری نمایندگان اتاق بازرگانی استانی و فعالان و خبرگان و پیشکسوتان این صنعت در استان‌ها شده‌ایم و در نهایت با دعوت از خبرگان و متخصصان و پیشکسوتان این صنعت در هیئت امنای انجمن سنگ ایران در صدد راهبری درست صنعت سنگ کشور هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست