رئیس انجمن سنگ ایران گفت: با توجه به تقاضا در بازارهای جهانی و ظرفیت معادن قابل دسترس در کشور،قابلیت ارز‌ آوری پنج میلیارد دلاری از صادرات سنگ ایران وجود دارد.

بهرام شکوری رئیس انجمن سنگ ایران در نشست خبری 30 اردیبهشت ماه سال جاری با موضوع سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ‌های ساختمانی تهران افزود: با وجود پتانسیل‌های فراوان در این صنعت توجه به بازار‌های جهانی و صادرات تنها راه نجات این صنعت است. صادرات این صنعت کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است، در حالی که کشور ترکیه با وجود این که تنوعی در سنگ‌های تزئینی ندارد، سالیانه بیش از سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارد و سهم ۲۰ درصدی را از صادرات به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن سنگ ایران گفت: ما با آماده سازی زیر ساخت‌ها و با افزایش حفاری اکتشافی و با تربیت نیروی انسانی زبده به ویژه در تجهیزات و ماشین آلات می‌توانیم ارزآوری ۵ میلیارد دلاری داشته باشیم.

شکوری افزود: معادنی در عمق وجود دارد که ما از آن بی اطلاع هستیم که اگر اکتشافات اساسی در حوزه سنگ‌های تزئینی اتفاق بیفتد به ذخایر خیلی بیشتر از این برسیم.
رئیس انجمن سنگ ایران گفت: در دنیا معادن سه تا پنج درصد از ذخایرشان را استخراج می‌کنند و در چرخه تولید قرار میدهند، ولی متاسفانه در بهترین شرایط در کشور ما زیر نیم درصد استخراج می‌شود.
شکوری افزود: در سال‌های گذشته با اعمال ۷۵ درصدی عوارض بر محصولات این صنعت سبب شد صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری این حوزه به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار برسد.
وی ادامه داد:

مابیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ تزئینی در کشور داریم که با تولید سالیانه ۱۵ میلیون تن، دست کم برای ۲۰۰ سال آینده سنگ در اختیار داریم که با نیروی متخصص و تجهیزات ماشین آلات و اکتشافات می‌توانیم تا ۴۰۰ سال آینده هم سنگ در اختیار داشته باشیم.
رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: این در حالی است که در دنیا اتفاقات جدیدی را شاهدیم و سنگ‌های مصنوعی، شیشه، کامپوزیت و دیگر محصولات در حال جایگزینی سنگ تزئینی هستند.
شکوری همچنین از تدوین طرح جامع سنگ با همکاری ایمیدرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همه موارد مرتبط با این صنعت از جمله معدن کاری، فرآوری، بازاریابی، مباحث آموزشی و … در آن برای دستیابی به صادرات پنج میلیارد دلاری دیده شده است و معتقدیم دسترسی به این میزان صادرات دور از دسترس نیست.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور واحد‌هایی وجود دارد که در حد و اندازه شرکت‌های پیشروی جهان، ماشین آلات و تجهیزات در اختیار دارند و عملیات برش و فرآوری انجام می‌دهند و در این طرح جامع به دنبال افزایش تعداد افراد موفق و کارخانجات به روز هستیم.

رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران، استقبال شرکت‌های خارجی به‌ویژه حضور شرکت‌هایی از ۵ کشور چین، هند، ایتالیا و ترکیه و یونان و همچنین ۱۱۰ شرکت ایرانی ­حضور دارند که­ می تواند بازار بزرگی برای محصولات سنگ کشورمان باشد.
رئیس انجمن سنگ ایران افزود: همچنین ایتالیایی‌ها و هندی‌ها که بازار‌های مهمی برای ما هستند در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست