فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی روز سه‌شنبه اعلام کرد که صادرات معادن ترکیه در سال 2021 به رکورد تاریخی 5.9 میلیارد دلار رسیده است. دونمز طی سخنانی در نشست ارزیابی صادرات معدن 2021 گفت که هر دو بخش انرژی و معدن علیرغم همه گیری کووید-19 سال موفقی را داشته اند.
دونمز گفت که از صادرات معدنی 565 میلیون دلاری مربوط به سال 2000، افزایش ده برابری در 20 سال گذشته و 40 درصد افزایش سالانه در سال 2021 با صادرات معدنی بالغ بر 4.27 میلیارد دلار را شاهد بوده ایم.
کشورهای چین، ایالات متحده، اسپانیا، بلغارستان، بلژیک، ایتالیا، هند، سوئد، آلمان و فرانسه از جمله 10 کشور مطرحی می باشند که ترکیه در سال 2021 به آنها صادرات داشته است. البته صادرات محدود به این کشورها نمی شود چرا که کشورهای جدیدی مانند اندونزی، ازبکستان، هنگ کنگ، آلبانی و صربستان را به مجموعه بازارهای هدف صادراتی اضافه شده اند.
به گفته دونمز، چین با 28% و آمریکا با 9.7%، اسپانیا با 5% و بلغارستان و بلژیک هر کدام با4% در صدر کشورهای صادراتی محصولات ترکیه قرار دارند.
ترکیه با صادرات 2.25 میلیارد دلار محصولات مواد معدنی فلزی، سنگ های تزئینی فراوری شده با 1.28 میلیارد دلار و مواد معدنی صنعتی با 1.1 میلیارد دلار، بیشترین صادرات را در سال گذشته داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست