رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در صورتی که دولت مجوز واردات ماشین آلات معدنی سبک به صورت “گذرموقت” را از کشورهای دیگر صادر کند بسیاری از معادن کوچک مقیاس راکد استان فعال می شود.

محمد هاشم صفار با اشاره به وجود ۴۸۳ معدن کوچک مقیاس غیرفعال در خراسان رضوی افزود: دلیل عمده تعطیلی این معادن عدم برخورداری آنها از ماشین آلات معدنی سبک است زیرا توانایی خرید یا کرایه آن را ندارند.

وی اضافه کرد: واردات ماشین آلات معدنی سبک به کشور با مشکل مواجه است زیرا دولت طرحی تحت عنوان حمایت از تولید داخل را داده که این مهم به هیچ وجه جوابگوی نیاز معدنکاران نیست و مانع از واردات ماشین آلات سبک می شود و از سوی دیگرماشین آلات معدنی سبک داخل کشور علاوه بر این که فرسوده هستند، نرخ کرایه شان هم بسیار زیاد است.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: معادن بزرگ مشکلی در تامین ماشین آلات معدنی سنگین ندارند و آن را از خارج کشور تامین می کنند اما این مشکل به شدت گریبانگیر معادن کوچک شده است.

صفار افزود: پیشنهاد کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به دولت استفاده از ظرفیت قانونی “گذر موقت” ماشین آلات معدنی سبک است که می توان آنها را از کشورهایی مانند امارات متحده عربی که نرخ بهره کالاهای وارداتی از آنها نزدیک به صفر است اجاره و به صورت یک ساله وارد کشور کرد و در اختیار صاحبان معادن کوچک مقیاس قرار داد تا در این مدت معدن دوباره فعال شود و معدنکار بتواند با بنیه مالی که به دست آمده ماشین آلات جدید را برای خود تامین کند.

وی اضافه کرد: می توان با بازرگانان اماراتی گفت و گو و با آنان قرارداد استیجاری یک ساله برای تامین ماشین آلات معدنی سبک منعقد کرد اما این مهم مستلزم ایجاد کنسرسیوم های بزرگی است چرا که معاملات به صورت دلاری خواهد بود و باید بانکها در این زمینه ما را یاری دهند.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: واردات این ماشین آلات به صورت گذرموقت، هزینه گمرکی ندارد و در واقع استفاده از یک ظرفیت قانونی است که طی سالهای اخیر کمتر از آن استفاده شده است.

به گزارش ایرنا، هم اینک ۹۹۹ پروانه بهره برداری معتبر معدنی با ذخیره ۲.۸۸ میلیارد تن و استخراج اسمی ۵۶ میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۳۴۸ نفر در استان فعال است.

۴۸۳ معدن نیز به دلیل عدم صلاحیت فنی و مالی بهره‌بردار و کمبود ماشین آلات معدنی به صورت غیرفعال و راکد درآمده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست