اکنون نزدیک به چهار سال از آزادسازی پنج پهنه معدنی کرمانشاه که چندین سال برای مطالعات بلوکه شده بودند می‌گذرد، اما هنوز خبری از مزایده و واگذاری معادن جدید در این عرصه‌ها نیست.

سال ۱۳۹۴ بود که پنج پهنه معدنی اصلی کرمانشاه شامل گیلانغرب، سنقر، هرسین، اسلام آبادغرب و پهنه میانی با هدف انجام مطالعات و بررسی دقیق میزان ذخایر، بلوکه و عملیات مطالعات برای یافتن نقاط و محدوده‌های امیدبخش آغاز شد.

نزدیک به چهار سال این پهنه‌ها بلوکه بودند و در نهایت سال ۱۳۹۸ پهنه‌های بلوکه شده آزاد شد و این امیدواری را ایجاد کرد که شاهد ورود سرمایه‌گذاران و ایجاد معادن جدید در استان باشیم، اما اکنون با وجود آنکه بارها وعده مزایده در این پهنه‌ها داده شده، اما در عمل خبری نیست.

وسعت پهنه گیلانغرب حدود ۱۲۵۰ کیلومتر مربع، پهنه سنقر حدود ۲۷۰۰ کیلومتر مربع، پهنه هرسین حدود ۱۱۰ کیلومتر مربع، پهنه اسلام آبادغرب حدود ۲۶۰۰ کیلومتر مربع و پهنه میانی ۸۷۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد و می‌توان گفت پهنه‌های استان حدود ۱۰ درصدو وسعت کرمانشاه را به خود اختصاص می‌دهند که رقم قابل توجهی است. از سوی دیگر در شرایطی امکان استفاده از ظرفیت این پهنه‌ها وجود ندارد که در هریک از آنها ذخایر مناسبی از انواع مواد معدنی را داریم، برای نمونه ظرفیت پهنه گیلانغرب قیرطبیعی، پهنه سنقر انواع فلزات، پهنه هرسین سنگ تزئینی، پهنه اسلام آبادغرب دولومیت و پهنه میانی عمدتا آهک و سیلیس است.

این موضوع انتقاد عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه را نیز به همراه داشته و معتقد است ایجاد معادن جدید در کرمانشاه عملا متوقف است.

مرتضی عزیزی با اشاره به اینکه با وجود آزاسازی پهنه‌های معدنی کرمانشاه اما خبری از برگزاری مزایده و واگذاری معادن به متقاضیان و سرمایه‌گذاران نیست، اظهار کرد: این روند عملا باعث شده نتوانیم معادن جدید را حداقل در سطح وسیعی از مناطقی که مستعد ایجاد معدن هستند، داشته باشیم.

وی مشکل اصلی عدم واگذاری این پهنه‌ها را مسائل حاکمیتی دانست و عنوان کرد: لازم است سازمان صمت با جدیت پیگیر موضوع برگزاری مزایده در پهنه‌های معدنی کرمانشاه باشد.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه از پیامدهای عدم واگذاری معادن جدید در کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: این عدم واگذاری در شرایطی صورت می‌گیرد که متقاضیان فراوانی برای سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها داریم.

به گفته عزیزی، از سوی دیگر ظرفیت قابل توجهی که پهنه‌های معدنی مختلف از نظر ذخایر مواد معدنی از جمله سنگ تزئینی، فلزات، منگنز و … دارند، بدون استفاده مانده است.

وی با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز ۳۰ درصد صنایع مهم از جمله سیمان، کاشی و سرامیک و… از مواد معدنی است، افزود: رکودی که در معادن ایجاد شده صنایع معدنی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن کرمانشاه تعیین تکلیف پهنه‌های معدنی کرمانشاه را برای تکمیل زنجیره ارزش معدن در استان ضروری دانست و گفت: از سوی دیگر ایجاد معادن به اشتغالزایی بیشتر در کرمانشاه کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست