سیامک حاج سید جوادی در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های ساختمانی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه گفت: صادرات سنگ ایران قبل از همه گیری کرونا حدود ۳۵۰ میلیون دلار سالانه بود که در حال حاضر به حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است و متاسفانه هنوز موفق به بازپس گیری سهم خود از بازارهای صادراتی نشده ایم.
این فعال و صاحب نظر صنعت سنگ عنوان کرد: ارزش جهانی تجارت سنگ چیزی حدود ۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ثبت رسیده است. کشور ترکیه که از جمله کشورهای صاحب نام در صنعت سنگ بوده و در همسایگی کشور ماست حدود ۱۰ درصد از تجارت جهانی این صنعت را متعلق به خود کرده است و این در حالی ست که ایران از نظایر ذخایر سنگی به ویژه آهکی رتبه اول را در جهان دارد.
سید جوادی در خصوص ارزش صادراتی صنعت سنگ ایران گفت: تا پیش از همه گیری کرونا ارزش صادراتی سنگ ایران چیزی حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده که عمده بازار هدف کشور چین بوده است، اما بعد از شیوع کرونا و کاهش فعالیت های تجاری جهانی این عدد به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار کاهش داشته که کماکان موفق به رسیدن به ارزش قبل از کرونا نشده ایم.
این فعال حوزه سنگ در رابطه با قیمت فروش صادراتی سنگ ایران عنوان کرد: میانگین فروش قیمت سنگ ما حدود ۶.۵ دلار در متر مربع است در حالی که میانگین جهانی ۳۰ دلار بوده که با این تفاسیر قیمت فروش سنگ ایران تقریبا یک پنجم نرخ جهانی ست.
سیدجوادی دلیل این امر را در ۴ عنوان خلاصه کرد و افزود: عدم آشنایی با بازارهای جهانی، ضعف زیرساختی فرآوری، زمان بر بودن تهیه طرح جامع توضیحی و تفضیلی صنعت سنگ با متولی گری ایمیدرو و همچنین بالا بودن تعداد معادن غیر فعال از جمله دلایل ضعف صنعت سنگ ایران است.
این صاحب نظر صنعت سنگ در پایان عنوان کرد: رکورد تولید سنگ ایران در سال های گذشته حدود ۱۴ میلیون تن سالانه بوده است که متاسفانه در سال گذشته به زیر ۸ میلیون تن افت داشته است. بنابراین لازم است اجماعی همه جانبه جهت رشد این حوزه شکل گیرد که برگزاری نمایشگاه سنگ یکی از مواردی ست که به این امر کمک شایانی خواهد کرد.
گفتنی ست سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های ساختمانی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه با حضور ۱۱۰ شرکت ایرانی و ۵ کشور خارجی شامل چین، هند، ایتالیا، ترکیه، یونان و انجمن سنگ روسیه از ۸ تا ۱۲ خردادماه در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار خواهد شد.
این نمایشگاه با حضور ۱۱۰ شرکت ایرانی همراه با شرکت‌هایی از پنج کشور چین، هند، ایتالیا، ترکیه و یونان برگزار می‌شود. شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه در سه گروه اصلی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، ملزومات مصرفی و فرآوری معادن می باشند که در فضایی به وسعت ۱۲هزار متر مربع برگزار خواهد شد.

 

منبع : معدن 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست