مطابق اطلاعات جمع اوری شده توسط شرکت طراحی و مشاوره , Arcadis , خاورمیانه سه کشور در سال ۲۰۱۸ دارد که در بین ۲۰ کشور برتر که بالاترین افزایش را در فعالیت های ساخت و ساز ساختمانی تجربه کردند قرار گرفتند. 

مطابق اطلاعات جمع اوری شده توسط شرکت طراحی و مشاوره , Arcadis , خاورمیانه سه کشور در سال ۲۰۱۸ دارد که در بین ۲۰ کشور برتر که بالاترین افزایش را در فعالیت های ساخت و ساز ساختمانی تجربه کردند قرار گرفتند. همچنین , دو جایگاه اول متعلق است به خاور میانه با قرار گرفتن قطر در رده اول و امارات متحده عربی در رده دوم و عربستان سعودی در مقام پانزدهم.

مطابق اطلاعات جمع اوری شده قطر یک رشد  سالیانه ۱۵% و امارات متحده عربی رشدی معادل ۱۰% داشته اند.به دلیل اینکه می دانیم قطر میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۰ خواهد بود , ملاحظه فعالیت های ساخت و ساز به طور گسترده در این کشور جای تعجب ندارد.دولت برای این کار به طور میانگین ۱۰% از توان ملی اش را بر روی پروژه های زیرساختی به منظور اماده سازی برای میزبانی این رویداد تخصیص داده است ,یک رقمی تقریبی معادل ۱۰۳ میلیارد دلار.

یکی از این برنامه های ساخت و ساز , پروژه مترو دوحه است که زمانبندی آن در مرحله اول اینست که در سال ۲۰۱۹ کامل شود.پروژه چهار خط ریلی با طول ۳۰۰ کیلومتر خواهد داشت , ۹۸ ایستگاه و هزینه ای در حدود ۳۶ میلیارد دلار برای ان تخمین زده شده است.

اهدا کردن میزبانی جام جهانی ,سرمایه گذاری روی زیرساخت عمومی را در کشور اجازه داده است , همچنین به روشنی امکان ساخت و ساز استادیوم برای این رویداد را آماده کرده است. یکی از آنها در حال انجام شدن بوسیله China International Marine Container Group (CIMC) است , که برای کمک به ساخت استادیوم جام جهانی Ras Abu Aboud در قطر انتخاب شده است.

یکی از ۱۲ مکان در حال ساخته شدن برای این رویداد , استادیوم جدیدی است که با روش غیر معمولی ساخته خواهد شد.گفته شده است که این بنا نخستین استادیوم بزرگ جهان خواهد شد که با بکارگیری کانتینرهای حمل و نقل اصلاح شده ایجاد می شود و اولین استادیوم قابل پیاده کردن اجزاء , قابل حمل و نقل و قابل استفاده مجدد در تاریخ جهان است.که این استادیوم در یک بخشی نزدیک آب در جنوب شرقی شهر دوحه قرار داده شده است , استادیوم هفت طبقه مساحتی به میزان ۴۵۰۰۰۰ متر مربع را خواهد پوشاند و ظرفیت ۴۰۰۰۰ نفری را جا می دهد.

برخلاف مجموع پول زیادی که برای برگزاری جام جهانی سرمایه گذاری می شود , قطر در حال تلاش فروانی است تا اقتصادش را تغییر دهد و به آن تنوع ببخشد , بنابراین این کشور متکی به نفت نیست.این یک بلند پروازی است که قطر با عربستان صعودی که شاهزاده جدید آن , محمد بن سلمان , که در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد ,تقسیم می کند. او یک خیال پرداز است که خودش را با “دیدگاه ۲۰۳۰” تطبیق داده است , یک میزان زیادی از بهبودهای اقتصادی برای کاهش وابستگی غیر قابل تحمل به نفت و تبدیل شدن به یک مرکز کسب و کار , سفر و توریسم دارد.

این کشور تقریبا ۸/۴۳ میلیارد دلار برای پروژه های زیرساخت تخصیص داده است و تخمین زده می شود که سرمایه گذاری برروی ساخت و ساز ۸% GDP  (تولید ناخالص داخلی) کل کشور است که فقط زیر ۷۰% سرمایه گذاری ساخت و ساز از سوی خود دولت می آید , با میزان زیادی از پروژه هایی با مقیاس های بزرگ , که هر دو برنامه ریزی شده و در حال اتفاق افتادن هستند.

دبی , تقریبا از نظر اقتصادی موفق ترین منطقه در هفت بخشی است که امارات متحده عربی را تشکیل می دهند , که نمایشگاه  Expo سال ۲۰۲۰ را میزبانی خواهد کرد. ارزش پروژه های ساختمانی در حدود ۳۳ میلیارد دلار در حال حاضر در این کشور است. بر اساس گفته شبکه BNC , نمایشگاه دبی خودش حدود ۶/۶ میلیارد دلار هزینه دارد.

این رویداد شش ماهه اولین نمایشگاه Expo جهانی است که در خاورمیانه برگزار می شود, که پیش بینی می شود که بالای ۳۰۰۰۰۰ بازدید کننده هر روز جذب شوند , که نیمی از انها از خارج مرزها , زمانیکه آن در اکتبر ۲۰۲۰ باز شود خواهند بود.سایت کامل شده نمایشگاه Expo مساحتی در حدود ۴/۴ کیلومترمربع را خواهد پوشاند.

کویت پیش بینی می شود تقریبا ۳/۸ میلیارد دلار از بودجه ۲۰۱۸ اش را در توسعه زیرساخت , و یک درصد بزرگی از آن را برای پروژه های حمل و نقل مانند فرودگاه بین المللی کویت خرج کند.در اوایل امسال پنج قرارداد ۶۰ میلیون دلاری بعنوان یک بخشی از توسعه بسته شد.کشور همچنین در حال مطالعه بر روی ساختن یک فرودگاه جدید با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در سال است.آن در شمال کویت ساخته خواهد شد.

فهرست