جایگاه انواع سنگ‌های گرانیت ایران در بازارهای داخلی و خارجی چگونه است؟

بازار داخلی: موج نو در تولید سنگ در ایران در دهه ۷۰ و با سنگ‌های گرانیت از نوع ساده شروع شد و در طول ۳ دهه سنگ‌های متنوع مرمریت و تراورتن به آن اضافه شدند؛ از این رو گرانیت جایگاه سابق خود را از دست داد و سرمایه‌گذاری جدیدی در تولید این سنگ‌ها اتفاق نیافتاد. اخیراً پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش باعث بالاتر رفتن کیفیت و تنوع سنگ‌های گرانیت تولیدی در کشور شده که این امر موجب مطرح شدن دوباره سنگ‌های گرانیتی در بازار شده است.

نقش مولتی وایر در کیفیت فرآوری و ارزش افزوده سنگ گرانیت چگونه است؟

تکنولوژی جدید باعث شد سنگ‌های گرانیتی که در گذشته و در سیستم‌های تایل امکان فرآوری نداشتند مجدداً در چرخه تولید و فرآوری قرار گیرند.

کدام یک از فناوری‌های تولید سنگ در بازار جایگاه بهتری دارند؟ تایل یا مولتی وایر یا تفاوتی ندارند؟

بسته به نیازها و مختصات هر پروژه ما می‌توانیم از هرکدام از این فناوری‌ها بهره‌جویی کنیم. مثلاً در برخی از متراژهای زیاد ممکن است نیاز به سنگ تایل باشد یا بریدن سنگ‌ها با سیستم اسلب توجیه‌پذیر نباشد.

با توجه به وجود مرمریتها و انواع سنگ‌های مرمر آیا وجود سیستم مولتی وایر باعث شده که گرانیت بتواند وارد رقابت با آن‌ها شود؟

من موافق استفاده از کلمه رقابت نیستم. تکنولوژی به افزایش تنوع کمک کرده و باعث شده است که گرانیت جایگاه بهتری پیدا کند و در واقع جایی که نیاز به مرمریت است از آن و در جائی‌که نیاز به گرانیت است بتوان از گرانیت استفاده کرد.

آینده سنگ گرانیت در بازارهای داخل و خارج از کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به طور کلی صرفاً با وجود مولتی وایر تولید یک سنگ در سطح استانداردهای جهانی ممکن نمی‌شود؛ بلکه یک مجموعه از عوامل مرتبط است که از معدن شروع می‌شود مانند داشتن سنگ و بلوک خوب، برش خوب. اگر متریال خوب مصرف کنیم و اگر همه این عوامل در سطح استانداردهای بین‌المللی باشد محصول نهایی نیز محصول قابل رقابتی خواهد بود. برای مثال گرانیتی که در کشور ما تولید می‌شود گرانیت خوبی است و کیفیت استانداردی دارد اما شرایط سیاسی اقتصادی و هزینه‌های بالای حمل و نقل باعث شده با وجود قیمت عرضه بسیار مناسب با اضافه شدن کرایه، بار هزینه تمام شده این محصول بسیار بالا رود و جایگاه مناسبی را در بازار هدف بدست نیاوریم. به طور کلی ما در کیفیت در سطح مطلوبی هستیم.

آیا در زمینه تامین مشکلی در صادرات یا بازار داخلی وجود دارد؟

بله یکی از مشکلاتی که با آن رو‌به‌رو هستیم عدم رشد معادن گرانیت ما در این سال‌ها است. به طور کلی ما مناطق محدودی را برای تولید گرانیت در کشور در اختیار داریم. متأسفانه در بخش معدن امروز با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستیم. بروکراسی پیچیده اداری، مسائل مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی، ماشین‌آلات قدیمی با راندمان بسیار پایین، دور از دسترس بودن ذخایر معدنی و مشکلات زیرساختی برای معادن باعث ضعیف شدن بخش معدن در گرانیت شده است.

با توجه به ارزان بودن تعرفه‌های انرژی در ایران آیا ما حامل‌های انرژی را صادر می‌کنیم یا خود سنگ؟

من به شخصه در عین حالیکه سوال شما را در ارتباط با ارزان بودن انرژی در کشور تائید می‌کنم ولی میخواهم به این نکته اشاره کنم که مسائل و مشکلاتی که تولیدکننده ایرانی چه در تأمین مواد خام و چه ابزارآلات با آن مواجه است عملا در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و تمام این موارد باعث افزایش قیمت نهایی محصول می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست