صنعت سنگ ساختمانی در کشور یکی از صنایع مهم معدنی است که ارتقا کمی و کیفی فعالیت آن با استفاده عملی از دانش روز ممکن می‌شود. تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که سیستم‌های دولتی و نیمه دولتی با وجود تلاش انجام شده دارای چابکی لازم برای حمایت علمی و پژوهشی لازم از صنعت سنگ نیستند. استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط این بخش‌ها با وجود قوانین پیچیده و فرآیندهای بررسی‌های متعدد و طولانی عملا امکان استفاده گسترده مناسب از آنها را به وجود نیاورده است. یکی از علل عدم موفقیت این طرح‌ها در سطح مورد نیاز درک و شرایط متفاوت تصمیم‌گیران و مدیران دولتی به دلیل محیطی است که در آن مشغول به کار هستند. در فضای تجارت و صنعت با توجه به تحولات سریع جهانی در زنجیره معدن تا مصرف فضای کسب و کار برای باقی ماندن و ایفای نقش در مقیاس بین‌المللی باید همواره بروز و از دانش جدید بهره‌مند شود.

وجود تغییرات اقتصادی و سیاست‌های کلان باعث شده است که بخش خصوصی نیز توان اصلی خود را برای رفع موانع و مسایل جاری صرف نماید. برای مثال یکی از موارد مهم کنونی در بهره‌برداری معادن سنگ کشور تهیه ماشین‌آلات معدنی است. این امر باعث شده است که بخش خصوصی نیز انجام مطالعات علمی و توجه به تحقیق و توسعه را در اولویت خود قرار ندهد. دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور سعی دارند نیاز علمی صنعت سنگ را با وجود شرایط یاد شده برآورده نمایند اما آمار و دستاوردهای سال‌های اخیر امیدوارکننده نیست.

تجربه موفق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نشان داده است که در صنایعی که از ظرفیت این حمایت‌ها استفاده نموده‌اند، پیشرفت‌های قابل توجهی به وجود آمده است. شرکت‌های دانش بنیان در صنعت سنگ کشور بسیار اندک هستند و لازم است که توجه جدی به حمایت از تاسیس این شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد. ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت سنگ تنها با همکاری بخش‌های مختلف تاثیرگذار مانند وزارت صمت و ایمیدرو و همسویی آنها با پارک‌های علم و فناوری ممکن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست