امید برای بهبود شرایط تولید و صادرات در سال ۱۴۰۰ / فروکش کردن کرونا و رفع تحریم‌ها، کمکی بزرگ برای صنعت سنگ کشور
دبیر کل انجمن سنگ ایران در خصوص روند تولید معادن سنگ تزیینی در سال گذشته اظهار کرد: طی سال ۹۹ در بخش تولید و صادرات سنگ‌های تزیینی روند روبه کاهشی را داشتیم، زیرا دلایلی همچون کرونا، اوضاع اقتصادی حاکم بر کشور، تحریم‌ها و … همه دست به دست هم دادند تا در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش قابل توجهی در تولید و صادرات داشته باشیم.
احمد شریفی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: انتظار می رود که در سال ۱۴۰۰ بتوانیم شرایط بهتری از سال ۹۹ داشته باشیم. زیرا امیدواری برای فروکش کردن کرونا، برداشته شدن تحریم ها و… وجود دارد که درصورت محقق شدن، به نظر می‌رسد یک حرکت مثبت در تولید و صادرات داشته باشیم.
وی ادامه داد: حتی اگر بتوانیم روند تولید خود را در سال ۱۴۰۰ به شرایطی که در سال ۹۸ وجود داشت رسانده و به تدریج روند صعودی را در پیش بگیریم، نگاه واقع بینانه ای خواهد بود. چراکه روند صادرات از سال ۹۰ تا ۹۸ روبه افزایش بود اما در سال ۹۹ شرایط به گونه ای که شد که مجددا به جایگاه و میزان صادراتی که در سال ۹۷ داشتیم، این صنعت را نزدیک کرد.
شریفی در ادامه به میزان تولید انجام شده در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ میزان سنگ تولید شده واحدهای معدنی ۹میلیون تن و میزان سنگ فرآوری شده توسط کارخانه‌ها ۷۵میلیون متر مربع بوده است که در مقایسه با سال ۹۸ که میزان تولید معادن ۱۰میلیون تن و سنگ فرآوری شده ۸۰ میلیون متر مربع بوده با کاهش مواجه گشته است.
دبیر انجمن سنگ ایران در خصوص میزان صادرات صورت گرفته در سال ۹۹ نیز با اشاره به اینکه در بخش صادرات نیز روند کاهشی وجود داشته که ناشی از کرونا، تحریم و … بوده است، در ادامه افزود: میزان صادرات سنگ کار شده(فرآوری شده) طی سال ۹۹ به مقدار ۵۸۶.۸هزارتن و ارزش ۱۰۴.۷میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۸ که ۶۴۸.۲میلیون تن سنگ با ارزش ۱۰۱.۸ میلیون دلار صادر شده از لحاظ وزنی با کاهش همراه شده اما افزایش نرخ دلار موجب شده تا ارزش دلاری آن بیش از سال ۹۸ باشد.
گفتنی است طبق آمار انجمن سنگ ایران، میزان ذخیره قطعی سنگ تزیینی در کشور ۴.۵میلیارد تن بوده و تعداد معادن سنگ تزیینی نیز ۲۰۷۲معدن است که از این تعداد ۱۰۸۱معدن فعال، ۹۹۱معدن غیرفعال و ۳۶معدن در حال تجهیز هستند.
ظرفیت اسمی معادن سنگ در کشور نیز بیش از ۳۰ میلیون تن است و در این صنعت و صنایع وابسته ۴۰۰هزار نفر اشتغالزایی بهمراه دارد. همچنین واحدهای فرآوری سنگ در کشور بیش از ۱۹۰میلیون متر مربع ظرفیت تولید دارند.
شایان ذکر است که تولید جهانی سنگ تزیینی بالغ بر ۱۵۴میلیون تن است و کشورهایی نظیر هند، چین، ایتالیا، ایران، ترکیه و برزیل بیش از ۷۰درصد این میزان از تولید را به خود اختصاص داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست