مالک رحمتی نائب رئیس انجمن سنگ ایران در مصاحبه با روزنامه روزگار معدن : باید در تصمیم‌گیری‌های صنعت سنگ ساختمانی و تزئینی حمایت‌های بیشتری صورت گیرد.
آنچه در سال جهش تولید بهتر است موردتوجه قرار گیرد و حلال مشکلات است، تسریع در تصمیم‌گیری و فوریت در اجرا است. نباید به سمت مسیری پیش برویم که برای جهش در صنعت سنگ کشور اقداماتی انجام دهیم، اما تصمیم‌ها چند ماه بعد گرفته شود و درنهایت هم موضوع به سال آینده موکول شود. امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده که در ادامه عنوان سال ۹۸ یعنی رونق تولید است.
باید توجه کرد رونق تولید به‌معنی راه رفتن و حرکت کردن و جهش تولید به معنی دویدن است. مسئله مهم این است که شرکت‌های معدنی باید تفاوت میان رونق و جهش تولید را درک کرده و در این راستا حرکت کنند.
تاکید بر این است که در امسال، تولیدکنندگان، سیاست‌گذاران و مجری‌ها هر کدام با رویکرد جهش تولید فعالیت کنند. برای حل مشکلات معادن، از جمله سنگ‌های تزئینی به راهکارهایی باید توجه کنیم.
در این بین انتظار داریم شورای سیاست‌گذاری سنگ دوباره احیا یا ستاد سنگ کشور در وزارتخانه تشکیل شود. با این اقدام، حرف‌های بخش خصوصی و نهادهای مرتبط شنیده و بروکراسی اداری حذف خواهد شد. باور دارم که سیاست وضع عوارض مانعی بزرگ برای دستیابی به جهش تولید است. متاسفانه وضع عوارض بر صادرات از ابتکارات نظام مدیریتی کشور ماست، در حالی که تمامی کشورها برای صادرات مشوق‌هایی ارائه می‌دهند. یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند راهگشای فوری صادرات صنعت سنگ کشور باشد، حذف عوارض صادراتی است.
صادرات سنگ‌های تزئینی کشور که حدود ۱۰ درصد تولید را به خود اختصاص داده و یک‌سوم ظرفیت پروانه‌های صادره شده را در بر می‌گیرد باید تسهیل شود؛ بنابراین، ‌باید بر افزایش ظرفیت تولیدی معادن سنگ کشور تمرکز کنیم.
وضع عوارض بر صادرات سنگ به‌نوعی شبیه بستن زنجیر به‌پای تولید است که باید با نهایت سرعت و فوریت آن را از پای تولید سنگ کشور برداریم. در این بین اگر بتوانیم معادن کوچک را فعال کنیم، به‌طور حتم میزان تولید سنگ‌های تزئینی بیش از ۱۰ میلیون خواهد بود.

فهرست