قائممقام امور بازرگانی وزیر صمت با اشاره به ایجاد معاونت بازرگانی خارجی در سازمانهای صمت استانی از تشکیل ستاد توسعه صادرات کشور خبر داد.
نقش سازمانهای صمت استانی در کنترل بازار
حسین مدرس خیابانی در نشست با روسای سازمانهای صمت استانها، اظهار داشت:
سازمانهای صمت استانی با کمک اتاقهای اصناف در استانها در کنترل بازار پس از اجرای اصلاح قیمت بنزین اقدامات بهموقع و مناسبی انجام
دادند و با اطلاعرسانی خوب، بعد روانی و تبعات منفی موضوع کنترل شد.
وی ادامه داد: اثرات احتمالی قیمت کالاها بیشتر از آنکه تحت تاثیر نرخ بنزین باشد، متاثر از تغییرات نرخ ارز است و این موضوع باید مدنظر قرار
بگیرد و آرامش موجود در بازار باید حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: همه متفقالقول هستند که در این چند ماهه آرامش نسبی در بازار وجود داشته است و این آرامش باید تداوم یابد.
تشکیل ستاد توسعه صادرات
قائممقام امور بازرگانی وزیر صمت در نشست با روسا و معاونان بازرگانی سازمانهای صمت استانی گفت:
کارگروه جدیدی در حوزه صادرات استانها تشکیل نمیدهیم، استانها این کارگروه را دارند بلکه درصددیم که مشابه ستاد تنظیم بازار کشور، که در حوزه بازرگانی داخلی فعال است، ستادی ملی برای توسعه تجارت خارجی در مرکز تشکیل شود و در استانها نیز کارگروههای ذیربط کار را پیش ببرند.
مدرس خیابانی افزود: در حوزه توسعه صادرات موضوع تنوعسازی کالا، بنگاهها و کشورهای هدف صادراتی باید متناسب کار در سازمان توسعه تجارت در دستور کار استانها قرار داده شود.
وی ادامه داد: با توجه به کنترل نوسانات نرخ ارز به ثبات خوبی در صدور دستورالعملهای تجاری رسیدیم و در مجموع روند کاهشی تعداد دستورالعملهای صادره شکل مناسبی به خود گرفته است.
ضرورت بهرمندی صادرکنندگان نمونه از مزیتها و تسهیلات لازم
قائممقام وزیر صمت تاکید کرد: صادرکنندگان نشاندار، نمونه و دارای رتبههای بالا، باید از مزیتها و تسهیلات لازم از جمله بازگشت به موقع مالیات ارزش افزوده در اسرع وقت برخوردار شوند.
مدرس خیابانی اضافه کرد: تفویض میزهای کالایی به استانها باید حداقل ۳ ساله باشد تا استانها اطمینان و برنامهریزی مناسبی در این خصوص داشته باشند و مصوبات آن جهت اجرای تمامی دستگاهها توسط وزیر ابلاغ شود.
قائم مقام امور بازرگانی وزیر صمت در نشست با روسا و معاونان بازرگانی سازمانهای صمت استانی گفت:
با توافق انجامشده با موسسه استاندارد، همزمان با توافقنامههای تجاری با سایر کشورها موافقتنامههای لازم استاندارد نیز با کشورهای هدف صادراتی منعقد میشود و در حال حاضر با ۵۰ کشور توافقنامه استاندارد داریم.
مدرس خیابانی افزود: هدفگذاری پتانسیل صادراتی استانهای کشور برای صادرات به ۱۵ کشور با برش استانی و هدفگذاری کمی و کالایی باید تدوین و به استانها ابلاغ شود.
ایجاد زونهای تجاری در شهرکهای صنعتی کشور
وی اعلام کرد: تفاهمنامهای با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی برای تشکیل زونهای تجاری در شهرکهای صنعتی با تعرفه صنعتی انجام داده ایم.
این مسئول اضافه کرد: تمامی شهرکهای صنعتی آمادگی راهاندازی بخش زیرساختهای تجاری جهت عرضه کالاهای همان شهرک صنعتی را دارند؛ ضمناً واحدهای مشاوره بازرگانی شامل بازاریابی و توسعه زیرساختار تجاری و … میبایست شکل گیرد.
تفویض اختیارات وزارت صمت به سازمانهای صمت استانی
مدرس خیابانی گفت: توافقنامه اوراسیا باید در قالب همایشها و کارگاههای آموزشی منطقهای برای استانها تشریح و قابلیتهای آن به اطلاع فعالین استان رسانهای شود، دستگاههای ذیربط نمایندگان تامالاختیار برای پیگیری این توافقنامه را معرفی کردهاند.
وی افزود: باید تمرکززدایی از مرکز انجام شود، اجزای توافقنامه اوراسیا در استانهای دارای پتانسیل، تقسیم و دستهبندی شود و هر استان به تناسب ظرفیت یک بخش از کار را بر عهده بگیرد.
قائم مقام وزیر صمت ادامه داد:
با معرفی استانهای معین در امر صادرات، تفویض اختیارات ویژه برای استانهای معین در راستای توسعه همکاریهای تجاری با کشورهای هدف صادراتی در دستور کار قرار میگیرد.مدرس خیابانی گفت: شرکتهایی که به صورت تشکل محور در نمایشگاهها حضور مییابند باید با تخفیف و مورد حمایت ویژه قرار بگیرند، این مهم با تجمیع واحدهای کوچک و متوسط باید اقدام شود.وی اضافه کرد: مبادلات مرزی را با حمایت از مرزنشینان تشویق میکنیم؛ چرا که مبادلات مرزی ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال و امنیت مرزی و از طرفی تأمین نیازهای اساسی و ضروری کشور است.
لزوم توجه جدی به رویداد اکسپو ۲۰۲۰
این مسئول خاطرنشان کرد: اتاقهای بازرگانی، اصناف، تشکلها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید نمایشگاه اکسپو را جدی بگیرند؛ رویههای مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اکسپو که ۵ سال یکبار برگزار میشود باید مورد توجه جدی استانها و طرفین استانی قرار گیرد.
مدرس خیابانی اعلام کرد: استقرار پایگاههای نظارت و بازرسی با همکاری اصناف در استانها توسط معاون بازرگانی داخلی ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: مردم از بعد روانی باید نسبت به کنترل و نظارت بر بازار احساس آرامش کنند که با راهاندازی ایستگاههای نظارت و بازرسی اصناف در بازار میتوان این احساس آرامش را به مردم منتقل کرد.قائم مقام وزیر صمت تاکید کرد: باید تلاش شود تمامی شکایات مردمی در روند بازرسیها در سریعترین زمان ممکن رسیدگی شود.مدرس خیابانی گفت: ایجاد معاونت بازرگانی خارجی ذیل سازمانهای صمت استانی یکی از مهمترین مطالبات بخش بازرگانی در استانها است.
ضرورت بهرهگیری از ظرفیت بازرسان افتخاری در کنترل بازار
مدرس خیابانی در نشست با روسا و معاونان بازرگانی سازمانهای صمت استانی گفت:
علاوهبر ظرفیتهای نظارتی سازمانهای صمت و سازمان حمایت، اصناف و تعزیرات حکومتی باید همراهی اقشار مختلف مردم و همچنین از تاثیر بازرسان افتخاری بیشازپیش استفاده و بهرهبرداری کنیم.
به گزارش خبرگزاری صنایع، قائممقام وزیر صمت در امور بازرگانی در پایان اظهار داشت:
درج نکردن قیمت تخلف محرز صنفی است و در صورت مراجعه بازرسان به واحدهای صنفی به عنوان تخلف گرانفروشی باید با متخلفان برخورد شود.
منبع : خبرگزاری صنایع
98/09/14