دبیرکل انجمن سنگ ایران گفت: شاید بهتر بود وزیر محترم به جای تحکّم و ارائه ضرب الاجل برای معادن حبس شده، اقدام به فعال سازی شورای هماهنگی احیای معادن کوچک می‌کرد و با رفع اختلافات بین معاونت معدنی وزارتخانه و ایمیدرو، آن را از بلاتکلیفی خارج می ساخت
«احمد شریفی» در خصوص ضرب الاجل وزیر صمت برای معادن حبس شده، افزود: حدود دو سال پیش بود که حوزه معاونت معدنی وزارتخانه، ایمیدرو و سایر دستگاه ها و انجمن های مربوطه به این نتیجه رسیدند که باید شورای هماهنگی احیای معادن کوچک تشکیل شود.
به گفته این مقام صنفی، این شورا در ابتدای امر فعالیت های خوبی انجام داد و ما نیز در حوزه سنگ های تزئینی حدود 20 معدن مشکل‌دار را در استان ها شناسایی کردیم تا احیا شوند، اما در ادامه با بروز اختلاف بین دو رکن اصلی آن یعنی ایمیدرو و معاونت معدنی وزارتخانه، در عمل مصوبات در معاونت معدنی قفل شد.
وی ادامه داد: مشکلات با سازمان منابع طبیعی، محیط زیست، انرژی اتمی، معارضان محلی، مشکلات حقوق دولتی، جرایم مربوطه وغیره، از جمله مواردی بودند که انتظار می رفت با طرح در این شورای هماهنگی، به نحو مناسبی پاسخ داده شوند تا در نهایت به احیای معادن ختم شود، اما این موضوع اکنون ابتر مانده است.
شریفی تاکید کرد: شاید بهتر بود وزیر محترم به جای تحکّم و ارائه ضرب الاجل برای معادن حبس شده، اقدام به فعال سازی این شورا می کرد و با رفع اختلافات بین معاونت معدنی وزارتخانه و ایمیدرو، آن را از بلاتکلیفی خارج می ساخت.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد وزارتخانه اکنون «شیپور را از سر گشاد آن دمیده»، تصریح کرد:‌ مسائلی از این دست با تحکم و صدور بخشنامه های ابطال معادن رفع نمی شود.
دبیرکل انجمن سنگ ایران یادآور شد: اکنون از حدود دو هزار معدن سنگ تزئینی در کشور، نزدیک به یک‌هزار مورد آنها به دلیل مشکلاتی نظیر نداشتن بازار، تحریم ها و غیره تعطیل است.
وی گفت: اما به جای حل مشکلات آنها و همچنین رفع مشکلات دیگر معادن تعطیل، قرار است ابطال آنها در دستور کار قرار گیرد که خود نیازمند مزایده است و در صورت عدم استقبال سرمایه گذاران تبدیل به معادن متروکه خواهد شد.
شریفی خاطرنشان کرد: معادن حبس شده در اکثر استان های کشور وجود دارد و به طور مثال نیمی از 300 معدن موجود در استان اصفهان و همچنین نیمی از 140 معدن استان آذربایجان غربی چنین شرایطی دارند.
یازدهم مهر ماه امسال بود که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در نخستین سفر استانی خود پس از حضور در راس یکی از مهمترین وزارتخانه های اقتصادی کشور، خبر از حبس زدایی از معادن داد.
یکی از نخستین مواردی که «علیرضا رزم حسینی» وزیر تازه وارد صنعت، معدن و تجارت از ابتدای روی کار آمدن در دستور کار قرار داده بود، تعیین تکلیف معادن حبس شده بود.
وی روزهای گذشته در گفت وگویی در این باره بیان داشت: براساس تصمیم اخذ شده مقرر است، افرادی که پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و مجوز اکتشاف داشتند اما معادن را بدون استفاده رها کرده‌اند، حداکثر سه ماه فرصت داشته باشند تا معادن را فعال کنند.
رزم حسینی یادآور شد: در حال حاضر ۲ ماه از این مهلت گذشته و در صورتی که که در یک ماه آینده معادن فعال نشود، به مزایده گذاشته و به افراد دارای اهلیت واگذار می‌شود.

فهرست