دبیر انجمن سنگ ایران خبر داد:
ظرف 2ماه آینده عوارض صادراتی از طرف دیوان عدالت اداری لغو می‌شود
دبیر انجمن سنگ ایران در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع عوارض صادراتی سنگ تزئینی اظهار کرد:طی شش ماه گذشته شاهد کاهش صادرات سنگ تزئینی یک کشور بودیم که یکی از دلایل اصلی آن وضع عوارض صادراتی بوده است.
احمد شریفی در گفت وگو با ایراسین افزود: در این زمینه اقداماتی انجام شده که یکی از آنها بردن شکایت به دیوان عدالت اداری بوده و ما امیدواریم که طی یک تا دو ماه آینده این عوارض صادراتی توسط دیوان لغو گردد. در واقع وضع عوارض صادراتی به میزان ۲۰درصد برای سنگ تزئینی از ابتدای امر کاری اشتباه بوده و اکنون بسیاری از مسئولان دولتی نیز بر این امر اذعان دارند.
به گفته وی، تصمیمی که برای دریافت عوارض 20درصدی برای صادرات سنگ تزیینی در سال گذشته توسط شورای اقتصاد و سران سه قوه گرفته شده بود تنها می‌توانست تا سال تا پایان سال ۹۸ اجرایی شود، ولی این در حالیست که با وجود اینکه از سال ۹۹ اجرایی کردن این عوارض صادراتی غیرقانونی بوده، مشاهده می کنیم که همچنان در سال جدید نیز عوارض صادراتی و صادرکنندگان گرفته می شود.
دبیر انجمن سنگ ایران در ادامه افزود: ما اعتراض خود را در این زمینه به دیوان عدالت اداری برده ایم تا عوارضی که به صورت غیرقانونی هم اکنون در گمرک از صادرکنندگان گرفته می شود لغو گردد.
شریفی با اشاره به اینکه پیگیری برای لغو یا کاهش عوارض صادراتی طی شش ماه گذشته انجام شده است در ادامه گفت: برگزاری جلسه با رئیس هیات عامل ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت یکی از این اقدامات بوده و در این جلسه همه مدیران با عوارض صادراتی برای سنگ مخالف بودند، اما طی این مدت به دلیل تغییراتی که در بدنه وزارتخانه به وجود آمد و مدتی وزیر در وزارت صمت نداشتیم سبب شد تا پروسه این کار طولانی تر شود، اما انتظار می‌رود یک تا دو ماه آینده توسط توسط دیوان عدالت اداری عوارض صادراتی لغو شود.
دبیر انجمن سنگ ایران در پایان تاکید کرد: معاونت معدنی وزارت صنعت نیز با این موضوع مخالف است و امید می‌رود که بتوانیم با کم کردن عوارض صادراتی سنگ تزئینی و یا لغو آن زمینه ساز صادرات را برای این نوع از ماده معدنی از کشور آماده کنیم.
گفتنی است وضع عوارض صادراتی در ایران برای مواد معدنی به جهت جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است، اما برای محصولاتی همچون سنگ تزیینی که اکنون در کشور به دلیل رکود در صنعت ساخت و ساز بازار مناسبی وجود ندارد و از طرف دیگر مشتریان مناسبی نیز برای سنگ ایرانی وجود دارد، می توان با صادرات سنگ تزیینی زمینه ساز درآمدزایی ارزی برای کشور فراهم شود.

فهرست