فرماندار تکاب با اشاره به فعالیت ۲۳ معدن سنگ در این شهرستان گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی تکاب زمینه مناسبی برای مشارکت معادن در فرآیند توسعه این منطقه است.
محمود زمانی روز پنج‌شنبه در نشست هم‌اندیشی معدن‌داران و دستگاه‌های اجرایی تکاب با بیان اینکه معادن از ظرفیت‌های مهم تکاب هستند که باید فعالیت آنها در راستای توسعه پایدار شهرستان باشد، افزود: سودآوری معادن، ایجاد اشتغال برای جوانان، رونق اقتصادی برای شهرستان، احیا منابع طبیعی و مشارکت در توسعه تکاب باید به‌طور هم‌زمان از سوی معادن انجام شود تا ظرفیت های معدنی شهرستان در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد.
وی با تاکید بر همکاری جدی معادن برای احیا و بازسازی مراتع و منابع طبیعی تکاب بیان کرد: نگاه مثبتی به معادن منطقه وجود دارد اما در کنار توسعه فعالیت‌های معدنی باید حفظ محیط زیست و احیا منابع طبیعی نیز لحاظ شود.
فرماندار تکاب ادامه داد: مدیریت یکپارچه برای تولید و اشتغال در معادن بسیار ضروری است و از این رو باید انتظارات از ظرفیت‌های معدنی تکاب محقق و حلقه‌های زیرساختی و برندسازی برپایه معادن ایجاد شود.
زمانی اضافه کرد: جذب سرمایه‌گذاری حوزه مصنوعات سنگی و تجمیع هنرمندان طلاساز، ایجاد مجتمع‌های طلاسازی، راه‌اندازی واحدهای سنگبُری، مجسمه‌سازی و مصنوعات هنری سنگی، استفاده بهینه از باطله‌های معدنی از انتظارات توسعه صنایع معدنی است.
وی گفت: باید از عرصه خام‌فروشی مواد معدنی خارج شویم و به سمت ایجاد و توسعه صنایع پایین دست معادن و فرآوری مواد معدنی حرکت کنیم.
“زمانی” اظهار داشت: با این اقدامات و تلاش برای توسعه تکاب و اشتغال جوانان، نارضایتی‌ها و نگاه‌های منفی به معادن تعدیل شده و دیدگاه‌ها و زمینه‌های مثبت نسبت به معادن به عنوان یک ظرفیت مهم توسعه ایجاد می‌شود.
فرماندار تکاب بیان کرد: برای واگذاری زمین جهت احداث مجتمع‌های صنعتی فرآوری سنگ و طلا در شهرستان همکاری لازم از سوی ادارات از جمله منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و معادن نیز باید در این زمینه همکاری و مشارکت کنند.
“زمانی” با بیان اینکه تعامل دوطرفه بین معدن‌داران و ادارات برای توسعه شهرستان ضروری است تاکید کرد: معادن، خانه معدن، انجمن معدن‌داران و ادارات تکاب با همکاری گسترده با یکدیگر به‌طور جدی به‌دنبال ایجاد صنایع پایین دست معادن به منظور ایجاد اشتغال و افزایش تولید باشند.
وی افزود: فعالیت‌های معدنی موجب تخریب جاده‌ها می‌شود و این یک واقعیت است که باید به آن توجه شود از این رو معادن فعال منطقه برای مناسب‌سازی و آسفالت جاده‌های تخریب شده همجوار معادن با اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همکاری و در زمینه توسعه شهرستان مشارکت کنند.
تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌شده و به دلیل دارا بودن ۲ معدن بزرگ طلای “زرشوران” و “آق‌دره” و معادن متعدد سنگ، یکی از قطب‌های معدنی کشور به‌شمار می‌رود به‌طوری که بنا بر آمارهای رسمی بیش از ۴۰ درصد ذخیره طلای کشور در کوهستان‌های این شهرستان نهفته است.

فهرست