مالک رحمتی نایب رئیس انجمن سنگ ایران : لزوم حمایت مالی دولت از معدنکاران
براساس پروانه‌های رسمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته صادر کرده بود باید سالانه ۳۰ میلیون تن تولیدسنگ در کشور داشته باشیم، این در حالی است که حدود ۱۳.۵ میلیون تن برداشت سنگ از معادن صورت می‌گیرد.
باتوجه به اینکه امروز صنعت سنگ کشور به‌طور کامل خودکفا شده و ۱۰۰ درصد نیاز داخلی با همین ۱۳.۵ میلیون تن برآورده می‌شود، آنچه ضرورت دارد اهمیت توجه به صادرات است. برای اینکه به ظرفیت ۳۰ میلیون تنی تولید سنگ برسیم و در این حوزه رشد کنیم باید موانع صادرات را از پیش پای صنعت سنگ کشور برداریم.
در لزوم افزایش حمایت‌های مالی دولت از معدنکاران باید گفت شایسته است به سیاست کشورهای دیگر نگاهی بیندازیم؛ به‌طور مثال دولت ترکیه برای فعالان معدنی مشوق‌هایی در نظر گرفته و سعی دارد هزینه‌های آنها را در بخش‌هایی از جمله شرکت در نمایشگاه‌های خارجی پرداخت کند تا معدنکاران و فعالان اقتصادی در این حوزه بتوانند نمایش بهتری میان خارجی‌ها داشته باشند، این در حالی است که در ایران اگر صنعتگران و معدنکاران بخواهند در یک نمایشگاه خارجی شرکت کنند، باید از بازار آزاد دلار بخرند و آنقدر با مشکل روبه‌رو می‌شوند که در نتیجه ادامه فعالیت برای‌شان توجیه اقتصادی ندارد.
اگر بتوانیم در این صنعت محصولات خود را صادر کنیم، بدون شک در یک بازه زمانی ۵ساله به تولید ۳۰ میلیون تنی که مد نظر داریم، خواهیم رسید. در حوزه سنگ باید گفت ما از نظر ماشین‌آلات به‌طور کلی خودکفا هستیم و هیچ وابستگی‌ای به خارج از مرزهای ایران نداریم. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانیم صنعت سنگ را در یک بازه زمانی به هدف صادراتی که در افق ۵ساله داریم، برسانیم؛ کما اینکه امروز در این حوزه آمار صادراتی خوبی داریم.
باور دارم که ما باید بازارهای هدف را برای صادرات سنگ کشور شناسایی کنیم که البته درحال‌حاضر این اتفاق افتاده است. ما ۵۰ درصد سنگ بریده خود را به عراق صادر می‌کنیم و در مجموع ۱۵ کشور منطقه بازار هدف ما هستند. اگر این بازار را با یک خرد جمعی و همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، انجمن سنگ ایران، خانه معدن و در کل فعالان این صنعت پیش ببریم، به‌طور حتم می‌توانیم صادرات قابل‌توجهی به کشورهای منطقه داشته باشیم.

فهرست