احمد شریفی – دبیرکل انجمن سنگ ایران: کلید اصلی رشد معدن در دست قانون‌گذار است. وقتی قانونی تصویب می‌شود و در اختیار معدنکار قرار می‌گیرد، ممکن است اجرایی نشود اما همچنان مجلس و نماینده‌ها در اعمال آن قانون نقش کلیدی دارند. به این ترتیب نماینده‌ها باید بتوانند با قوانین درست از فعالان بخش معدن حمایت کنند.
متاسفانه در گذشته سیاست‌هایی در بخش معدن اعمال و اجرایی شده که به نفع رشد آن نبوده است. به‌طور مثال ازآنجایی‌که در گذشته متاسفانه قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی آن ازسوی معاونت معدنی در وزارتخانه عملیاتی و اجرایی نشده، نماینده‌های مجلس باید در بخش معدن و صنایع معدنی متخصص و متعهد باشند.
از نماینده‌هایی که امروز در مجلس حضور دارند و به‌طور خاص از اعضای کمیسیون صنایع و معادن انتظار داریم که در راستای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تلاش کنند. آنها باید بتوانند برخی قوانین موجود را اصلاح کرده و ضوابطی را در نظر بگیرند تا بخش معدن رشد کند.
ازآنجایی که معدن بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی، باید طوری در این بخش سرمایه‌گذاری کرد که صادرات و ارزآوری کشور افزایش پیدا کند. با این مهم می‌توانیم شاهد افزایش اشتغال در کشور باشیم و در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم؛ بنابراین مجلس یازدهم جایگاه مهمی دارد و ما به‌عنوان فعالان بخش معدن از نماینده‌ها انتظار داریم توجه ویژه‌ای به بخش معدن داشته باشند.
بزرگ‌ترین دغدغه فعالان بخش معدن این است که نماینده‌های کمیسیون صنایع و معادن به درددل تشکل‌های بخش معدن گوش دهند و از آنها نظرخواهی کنند. آنها باید حرف کارشناسی را از تشکل‌ها بشنوند و با آنها به‌طور مداوم در ارتباط و تبادل‌نظر کارشناسی باشند. تشکل‌هایی مثل انجمن سنگ، مس، خانه معدن و… متخصصان مجانی در اختیار نماینده‌ها هستند و مجلس باید از این نعمت بهره ببرد.

فهرست