رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: شهرک تخصصی سنگ به مساحت ۳۰ هکتار، با هدف احداث و انتقال واحدهای خدماتی و عرضه سنگِ فرآوری‌شده در برم‌شور شیراز احداث خواهد شد.
حمیدرضا ایزدی، دوشنبه در نشست پیگیری و حل معضلات فراروی کارخانه‌های سنگبری مستقر در منطقه برم‌شور شیراز افزود: در شهرک تخصصی سنگ، واحدهای مجسمه‌سازی، دستگاه‌های ساخت ستون‌های سنتی و مدرن، طراحی اتوماسیون صنعتی، عرضه لوازم سنگبری و کارگاه‌های تعمیرات ماشین‌آلات سنگبری دایر می‌شود.
وی ادامه داد: در فاز نخست شهرک تخصصی سنگ، علاوه بر نمایشگاه عرضه سنگ، زیرساخت‌های فرهنگی-آموزشی، خدمات رفاهی – گردشگری، فضای سبز و محوطه‌سازی، ساخت مسجد، فرهنگسرا، آموزش فنی‌ و حرفه‌ای، مجتمع‌های آموزشی، دفاتر صادراتی و بازرگانی مرتبط با سنگ، و سایر خدمات رفاهی ایجاد خواهد شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بیان داشت: در حال حاضر ۳۱۹ واحد سنگبری در این استان وجود دارد که برای چهار هزار و ۴۹۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.
ایزدی اضافه کرد: از مجموع این تعداد واحد سنگبری فعال در فارس، ۱۵۹ واحد سنگبری در شهرستان نی‌ریز، ۷۷ واحد در صفاشهر (مرکز شهرستان خرم‌بید)، ۲۲ واحد در شهرستان آباده و ۴۵ واحد در شهرستان شیراز دارای پروانه بهره برداری هستند و 16 واحد دیگر در سایر نقاط این استان مستقر هستند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی جامع و مدون در فرآوری توام با فناوری روز دنیا در واحدهای سنگبری استان گفت: در مسیر توسعه فعالیت‌های اقتصادی، ضروری است تا اشتغال‌پایدار، رفع بیکاری و جهش‌تولید مدنظر قرار گیرد و برنامه‌ریزی‌های دقیق فعالان اقتصادی و سنگبری‌های فعال استان، در راستای صادرات به کشورهای هدف باشد.
ایزدی بیان کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب صادرات و ایجاد تحولات مفید در عرصه صنعت سنگ و فرآوری، باید ظرفیت‌های موجود را در نظر گرفت، و نقشه راه دقیق، سنجیده و کاربردی، همراه با برنامه‌ریزی جامع و به روز در امرِ فرآوری، را مدنظر داشت که این امر خود نیازمند هم‌افزایی، همراهی و همکاری توامان بخش خصوصی و دولتی است و در این زمینه این سازمان از آمادگی‌های لازم برای همکاری و مشاوره برخوردار است.
خام فروشی مواد معدنی در فارس باید متوقف شود
نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، اظهار داشت: با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی، جهش تولید و برخورداری از سرمایه‌گذاری‌های مناسب در حوزه معادن و صنایع معدنی، از ظرفیت‌های مجلس و نمایندگان برای عملیاتی شدن این مهم، استفاده لازم را خواهیم کرد.
ابراهیم عزیزی افزود: باید موضوع خام فروشی مواد معدنی در این استان متوقف و اصلاح شود و این مواد در واحدهای مجهز، فرآوری و سپس به محصولات متنوع تبدیل، و نهایتاً به بازار مصرف عرضه شود تا ارزش ‌افزوده فعالیت در این بخش به میزان مورد انتظار برسد.
وی، با اشاره به ظرفیت‌های مهم معدنی استان فارس بیان کرد :از دیگر عوامل مورد انتظار برای افزایش سهم معادن در توسعه اقتصادی استان،‌ نوسازی تجهیزات، ماشین‌آلات و فرآوری سنگ در فارس است، که این امر مستلزم لزوم سرمایه‌گذاری گسترده در این بخش است.

فهرست