مطابق اطلاعات جمع اوری شده توسط شرکت طراحی و مشاوره , Arcadis , خاورمیانه سه کشور در سال 2018 دارد که در بین 20 کشور برتر که بالاترین افزایش را در فعالیت های ساخت و ساز ساختمانی تجربه کردند قرار گرفتند. 

مطابق اطلاعات جمع اوری شده توسط شرکت طراحی و مشاوره , Arcadis , خاورمیانه سه کشور در سال 2018 دارد که در بین 20 کشور برتر که بالاترین افزایش را در فعالیت های ساخت و ساز ساختمانی تجربه کردند قرار گرفتند. همچنین , دو جایگاه اول متعلق است به خاور میانه با قرار گرفتن قطر در رده اول و امارات متحده عربی در رده دوم و عربستان سعودی در مقام پانزدهم.

مطابق اطلاعات جمع اوری شده قطر یک رشد  سالیانه 15% و امارات متحده عربی رشدی معادل 10% داشته اند.به دلیل اینکه می دانیم قطر میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2020 خواهد بود , ملاحظه فعالیت های ساخت و ساز به طور گسترده در این کشور جای تعجب ندارد.دولت برای این کار به طور میانگین 10% از توان ملی اش را بر روی پروژه های زیرساختی به منظور اماده سازی برای میزبانی این رویداد تخصیص داده است ,یک رقمی تقریبی معادل 103 میلیارد دلار.

یکی از این برنامه های ساخت و ساز , پروژه مترو دوحه است که زمانبندی آن در مرحله اول اینست که در سال 2019 کامل شود.پروژه چهار خط ریلی با طول 300 کیلومتر خواهد داشت , 98 ایستگاه و هزینه ای در حدود 36 میلیارد دلار برای ان تخمین زده شده است.

اهدا کردن میزبانی جام جهانی ,سرمایه گذاری روی زیرساخت عمومی را در کشور اجازه داده است , همچنین به روشنی امکان ساخت و ساز استادیوم برای این رویداد را آماده کرده است. یکی از آنها در حال انجام شدن بوسیله China International Marine Container Group (CIMC) است , که برای کمک به ساخت استادیوم جام جهانی Ras Abu Aboud در قطر انتخاب شده است.

یکی از 12 مکان در حال ساخته شدن برای این رویداد , استادیوم جدیدی است که با روش غیر معمولی ساخته خواهد شد.گفته شده است که این بنا نخستین استادیوم بزرگ جهان خواهد شد که با بکارگیری کانتینرهای حمل و نقل اصلاح شده ایجاد می شود و اولین استادیوم قابل پیاده کردن اجزاء , قابل حمل و نقل و قابل استفاده مجدد در تاریخ جهان است.که این استادیوم در یک بخشی نزدیک آب در جنوب شرقی شهر دوحه قرار داده شده است , استادیوم هفت طبقه مساحتی به میزان 450000 متر مربع را خواهد پوشاند و ظرفیت 40000 نفری را جا می دهد.

برخلاف مجموع پول زیادی که برای برگزاری جام جهانی سرمایه گذاری می شود , قطر در حال تلاش فروانی است تا اقتصادش را تغییر دهد و به آن تنوع ببخشد , بنابراین این کشور متکی به نفت نیست.این یک بلند پروازی است که قطر با عربستان صعودی که شاهزاده جدید آن , محمد بن سلمان , که در سال 2017 انتخاب شد ,تقسیم می کند. او یک خیال پرداز است که خودش را با “دیدگاه 2030” تطبیق داده است , یک میزان زیادی از بهبودهای اقتصادی برای کاهش وابستگی غیر قابل تحمل به نفت و تبدیل شدن به یک مرکز کسب و کار , سفر و توریسم دارد.

این کشور تقریبا 8/43 میلیارد دلار برای پروژه های زیرساخت تخصیص داده است و تخمین زده می شود که سرمایه گذاری برروی ساخت و ساز 8% GDP  (تولید ناخالص داخلی) کل کشور است که فقط زیر 70% سرمایه گذاری ساخت و ساز از سوی خود دولت می آید , با میزان زیادی از پروژه هایی با مقیاس های بزرگ , که هر دو برنامه ریزی شده و در حال اتفاق افتادن هستند.

دبی , تقریبا از نظر اقتصادی موفق ترین منطقه در هفت بخشی است که امارات متحده عربی را تشکیل می دهند , که نمایشگاه  Expo سال 2020 را میزبانی خواهد کرد. ارزش پروژه های ساختمانی در حدود 33 میلیارد دلار در حال حاضر در این کشور است. بر اساس گفته شبکه BNC , نمایشگاه دبی خودش حدود 6/6 میلیارد دلار هزینه دارد.

این رویداد شش ماهه اولین نمایشگاه Expo جهانی است که در خاورمیانه برگزار می شود, که پیش بینی می شود که بالای 300000 بازدید کننده هر روز جذب شوند , که نیمی از انها از خارج مرزها , زمانیکه آن در اکتبر 2020 باز شود خواهند بود.سایت کامل شده نمایشگاه Expo مساحتی در حدود 4/4 کیلومترمربع را خواهد پوشاند.

کویت پیش بینی می شود تقریبا 3/8 میلیارد دلار از بودجه 2018 اش را در توسعه زیرساخت , و یک درصد بزرگی از آن را برای پروژه های حمل و نقل مانند فرودگاه بین المللی کویت خرج کند.در اوایل امسال پنج قرارداد 60 میلیون دلاری بعنوان یک بخشی از توسعه بسته شد.کشور همچنین در حال مطالعه بر روی ساختن یک فرودگاه جدید با ظرفیت 25 میلیون مسافر در سال است.آن در شمال کویت ساخته خواهد شد.

فهرست