سهم حداقلی ایران از صادرات سنگ تزئینی

ابوالقاسم شفیعی

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران

وضعیت ایران در رشد سنگ های تزئینی مناسب بوده است به طوری که ما توانستیم جایگاه خوبی را در این زمینه به دست بیاوریم. ایران بعد از چین،ترکیه،هند چهارمین تولیدکننده سنگ های تزئین در جهان است. از آنجایی که ما کیفیت و استانداردهای بین المللی را رعایت کرده ایم ،توانسته ایم در این جایگاه قرار بگیریم.

سنگ های تزئینی شامل گرانیت،مرمریت از جمله سنگ هایی هستند که برای نما و یا داخل ساختمان استفاده می شوند و نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای دیگر هم از آن استقبال می کنند اما با همه اینها متاسفانه امروز ما در صادرات سنگ های تزئینی با مشکل روبه رو شده ایم و به عبارتی بازار جهانی را از دست داده ایم و آن را به دیگر تولیدکنندگان عمده واگذار کرده ایم. در نتیجه سهم مان از بازار صادرات سنگ های تزئینی به حداقل ممکن رسیده است.

یکی از عواملی که موجب بروز این مشکل شده است تصمیم دولت در افزایش عوارض صادرات سنگ های تزئینی بوده است.این تصمیم کارشناسی نشده در واقع فرصت را برای کشورهای رقیب فراهم کرده و باعث اختلال در روند طبیعی صادرات این ماده معدنی شده است.

مسئله دیگر ورود گسترده سنگ های مصنوعی به کشور است که باعث شده جایگاه سنگ های طبیعی در بین متقاضیان ضعیف شود. هرچند پیش از این شرایط خوبی داشتیم اما به این خاطر که امروزه سنگ های مصنوعی حضور پررنگی در بازار کشور دارند شرایط عرضه سنگ های تزئینی دچار مشکل شده است. متاسفانه امروز تقاضای سنگ های مصنوعی نه تنها در جهان بلکه در کشور هم به شدت در حال رشد است و این مهم باعث نگرانی معدنکاران و فعالان سنگ های تزئینی در داخل کشور شده است . متاسفانه نرخ پایین،کیفیت بالا و استفاده از مواد شیمیایی در سنگ های مصنوعی باعث تغییر در سلیقه متقاضیان و مصرف کنندگان شده است.

امیدواریم با درایت و سیاست های مدبرانه دولت تلاش کنیم تا جایگاه و سهم سنگ های تزئینی معدنی را دوباره در بازار داخل و خارج از کشور حفظ کنیم.

منبع: روزنامه روزگار معدن

۹۸/۰۹/۰۶