اولویت اصلی سال ۹۹ شناخت بازارهای جهانی برای توسعه صنعت سنگ

دبیر انجمن سنگ ایران گفت: یکی از برنامه‌های مهم انجمن شناخت بازارهای جهانی برای توسعه صنعت سنگ در بازارهای هدف و جدید است. در همین زمینه پژوهش مهمی را با کمک دانشگاه‌ها شروع کرده‌ایم که تمام بازارهای جهانی صنعت سنگ را شناسایی کنند و یک برنامه ۵ ساله برای بخش بازرگانی صنعت سنگ کشور در نظر گرفته‌ایم.
احمد شریفی ضمن اشاره به عملکرد انجمن در سال ۹۸ گفت: سال ۹۸ چندین برنامه مهم در راس کار انجمن بوده است که مهم‌ترین آن آمارگیری و عارضه‌یابی معادن سنگ‌های تزیینی بوده است و با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از طریق شرکت ایمیدرو همکاری مشترکی را انجام دادیم و موفق شدیم آن را به نتیجه برسانیم که اکنون درمرحله انتخاب مشاور است.
وی ادامه داد: این فعالیت مهمی بود که انرژی زیادی صرف آن شد چراکه از صنعت سنگ کشور و واحدهای فرآوری که حدود ۶۵۰۰ واحد است، اطلاعات و آمار دقیقی در دست نبود، بنابراین با انجام این پروژه و داشتن اطلاعات صحیح و کامل می‌توانیم برای صنعت سنگ برنامه‌ریزی خوبی انجام دهیم.
شریفی افزود: سال ۹۸ با تمام دانشگاه‌های معتبر کشور مانند تهران، شریف، پلی تکنیک، شهید بهشتی، تربیت مدرس و… ارتباط تنگاتنگی برقرار کردیم در زمینه اتصال دانشگاه به صنعت سنگ و تفاهمنامه‌هایی را با دانشگاه‌ها منعقد کردیم. همچنین یک همایش مشترک با همکاری دانشگاه‌ها برگزار کردیم. وی ادامه داد: درحال برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت دانشگاه هستیم که تمام این موارد در سال ۹۹ اجرایی می‌شود.وی به ارتباط خوب با ایمپاسکو برای احیا معادن کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مجری طرح احیاء معادن کوچک مقیاس، تعدادی از معادن سنگ تزیینی که نیمه فعال یا غیرفعال بودند را بررسی کردیم و در حال احیا و فعال‌سازی این معادن هستیم.
دبیر انجمن سنگ ایران تصریح کرد: حدود ۱۵ معدن در اولویت یک، قرار دارند تا به چرخه تولید بازگردند. این کارها در سال ۹۸ انجام و نتایج آن در سال ۱۳۹۹ نمایان خواهد شد.
احمد شریفی به تمرکز بر بخش آموزش با محوریت دانشگاه اشاره و اظهارکرد: بر آن هستیم که دانشگاه‌ها به بحث آموزش ورود پیدا کنند ضمن اینکه برنامه‌های آموزشی مفصلی با کمک دانشگاه‌ها را برای سال ۹۹ درنظر گرفته‌ایم البته در این زمینه با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
وی ورود بحث هنر و ارتقای آن در صنعت سنگ را اولویت بعدی انجمن دانست و بیان کرد: به دنبال این هستیم که ارتباط خوبی را بین دانشگاه هنر، معماری و صنعت سنگ ایجاد کنیم تا کیفیت هنر در صنعت سنگ را افزایش دهیم، چراکه هنر و کارهای حجمی هنری در صنعت سنگ ارزش‌افزوده بالایی ایجاد می‌کند.
شریفی ادامه داد: تفاهمنامه‌هایی با دانشکده هنر و معماری امضا و یک اتاق ایده و طراحی با مشارکت اساتید و دانشجویان برتر کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل شده است تا بتوانیم با ارائه ایده‌های جدید و به روز این صنعت بتواند برای داخل و صادرات جذابیت داشته باشد. ایده‌های نو باید به هنر سنگی تبدیل شود تا بتواند در ایجاد ارزش افزوده وصادرات به کمک صنعت سنگ
بیاید. این فعال عرصه سنگ‌های تزیینی تاکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌های انجمن سنگ ایران شناخت بازارهای جهانی برای توسعه صنعت سنگ در بازارهای هدف و جدید است. در همین زمینه پژوهش مهمی را با کمک دانشگاه‌ها شروع کرده‌ایم که تمام بازارهای جهانی صنعت سنگ را شناسایی کنند و یک برنامه ۵ ساله برای بخش بازرگانی صنعت سنگ کشور در نظر گرفته‌ایم که پروژه سنگینی است و حدود ۹ ماه طول می‌کشد. شروع کار پروژه از اسفند ۹۸ بود و باید در طول سال ۹۹ انجام شود. این یکی از پروژه‌های مهم انجمن سنگ است و باید براساس شرایط و ظرفیت‌های موجود در کشور بتوانیم یک برنامه واقع‌بینانه برای صادرات سنگ‌های تزیینی برای ۵ تا ۱۰ سال آینده در نظر بگیریم. وی اذعان داشت: درحال‌حاضر صادرات سنگ کشور حدود ۳۰۰ میلیون دلار است در صورتی که صادرات سنگ‌های تزیینی ترکیه از مرز ۲.۵ میلیارد دلار گذشته است. ما نیز باید در برنامه ۵ تا ۱۰ ساله، صادرات بالای یک میلیارد دلار را تحقق ببخشیم. اگر این پروژه با موفقیت انجام شود به‌تدریج برنامه داخلی نیز تدوین می‌شود که با توجه به ظرفیت بازار جهانی بتوانیم مسیر حرکت را طی کنیم. همان‌طور که می‌دانید گردش بازرگانی صنعت سنگ تزیینی در جهان حدود ۲۴میلیارد دلار است که سهم کشور ما بسیار ناچیز است. دبیر انجمن سنگ‌های تزیینی کشور با اشاره به بحران ویروس کرونا درکشور و دنیا گفت: این بحران بر کل فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور تاثیر منفی گذاشته است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد تا چه زمانی درگیر این بحران هستیم. اگر تا اردیبهشت این بحران کنترل و شرایط نرمال شود، می‌توان امیدوار بود چه در صنعت سنگ‌های تزیینی و چه در بخش‌های دیگر حرکت اقتصادی خوبی داشته باشیم اما اگر ادامه‌دار باشد قطعا صنعت سنگ تزیینی تحت‌تاثیر بیشتری قرار خواهد
گرفت. وی در پایان به کاهش یا حذف عوارض صادراتی سنگ‌های تزیینی گفت: اعضای کمیسیون ماده ۱۲ که اعضای اصلی تصمیم‌گیری عوارض صادراتی هستند، در گزارش‌های متعدد که برایشان ارسال شده متقاعد شدند وضع عوارض صادراتی بر صنعت سنگ تزیینی اشتباه بوده است. قرار بود از ابتدای اسفند این عوارض از سنگ‌های تزیینی برداشته شود اما با وجود پیگیری‌ها و تصمیمات گرفته شده، شیوع ویروس کرونا همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار داد و نتواستیم خروجی مصوب قطعی داشته باشیم.