در بررسی ارائه مشوق‌های توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی مطرح شد : تسریع در تصمیم‌گیری ؛ فوریت در اجرا

ایمیدرو در پروژه آسیب‌شناسی طرح جامع سنگ‌های تزئینی پیشنهاد ارائه مشوق‌های توسعه صادرات معادن کوچک سنگ تزئینی را داده است. چندی پیش رئیس هیات عامل ایمیدرو از انتخاب مجری طرح پروژه آسیب‌شناسی و برنامه تهیه و اجرای طرح جامع سنگ‌های تزئینی در اردیبهشت خبر داد و گفت: پیشنهاد ایمیدرو برای رفع گلوگاه‌های صنعت سنگ‌های تزئینی در شورای‌عالی معادن مطرح شد و توسعه این بخش در امسال سرعت خواهد گرفت.

خداداد غریب‌پور اظهار کرد: پروژه‌ای با عنوان«آسیب‌شناسی» این حوزه سال گذشته ازسوی ایمیدرو تعریف شد و در کنار آن امسال بحث تهیه طرح جامع سنگ‌های تزئینی، در قالب چنین پروژه‌ای جداگانه دنبال می‌شود.
لزوم حذف عوارض صادراتی
مالک‌رحمتی، نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران در ابتدا با اشاره به تفاوت میان رونق و جهش تولید گفت: امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده که در ادامه عنوان سال ۹۸، رونق تولید است. باید توجه کرد که رونق تولید به‌معنی راه رفتن و حرکت کردن و جهش تولید به‌معنی دویدن است. مسئله مهم این است که شرکت‌های معدنی باید تفاوت بین رونق و جهش تولید را درک و در این راستا حرکت کنند. تاکید بر این است که در امسال، تولیدکنندگان، سیاست‌گذاران و مجریان همه با رویکرد جهش تولید فعالیت کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت سرعت در تصمیم‌گیری‌های حمایتی از صنعت سنگ اظهار کرد: آنچه در سال جهش تولید باید مورد توجه قرار گیرد و حلال مشکلات است، تسریع در تصمیم‌گیری و فوریت در اجرا است. نباید به مسیری برویم که در اردیبهشت بخواهیم برای جهش در صنعت سنگ کشور اقداماتی انجام دهیم، اما تصمیم‌گیری‌ها ۶ ماه طول بکشد و درنهایت هم موضوع به سال آینده موکول شود؛ بنابراین امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان، این تصمیم برای توسعه صادرات سنگ‌های تزئینی اجرایی شود.
نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران به راهکارهایی برای حل مشکلات معادن، ازجمله سنگ‌های تزئینی، اشاره و بیان کرد: موافقیم که شورای سیاست‌گذاری سنگ دوباره احیا یا ستاد سنگ کشور در وزارتخانه تشکیل شود. با این مهم، حرف‌های بخش خصوصی و نهادهای مرتبط شنیده و بروکراسی اداری حذف خواهد شد.
رحمتی سیاست وضع عوارض را مانعی برای دستیابی به جهش تولید دانست و اظهار کرد: متاسفانه وضع عوارض بر صادرات از ابتکارات نظام مدیریتی ماست، چراکه در همه کشورها برای صادرات مشوق‌هایی ارائه می‌شود؛ بنابراین یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند سبب توسعه صادرات صنعت سنگ کشور شود، حذف عوارض صادراتی است. او دراین‌باره بیان کرد: حداکثر صادرات سنگ‌های تزئینی کشور حدود ۱۰ درصد تولید و کل تولید کشور، یک‌سوم ظرفیت پروانه‌های صادره است؛ بنابراین، باید روی افزایش ظرفیت تولیدی معادن سنگ تمرکز کنیم.
او تاکید کرد: وضع عوارض بر صادرات، بستن زنجیر به پای تولید است که باید درنهایت سرعت و فوریت آن را از پای تولید سنگ‌های تزئینی باز کنیم. اگر بتوانیم معادن کوچک را فعال کنیم، به‌طور حتم تولید سنگ‌های تزئینی به بیش از ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.
نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران در پایان اظهار کرد: اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت، دریافت نکردن حقوق دولتی و حذف عوارض، ازجمله نکاتی است که راهگشای صادرات سنگ‌های تزئینی خواهد بود. در آخر از زحمات وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون ایشان که در سال جهش تولید برای توسعه تولید وقت گذاشته و ایده‌پردازی می‌کنند، کمال تشکر را دارم. امیدوارم به کمک اتاق بازرگانی، سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مرتبط با این حوزه بتوانیم به رشد تولید کمک کنیم.
از حرف تا عمل فاصله بسیار است
رامین قربان‌زاده، محقق بازار سنگ با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه سنگ‌های تزئینی گفت: ایران جزو کشورهایی است که به‌دلیل تنوع، مزیت رقابتی در ذخایر سنگ‌های تزئینی ازجمله سنگ‌های ساختمانی دارد. به‌طور مثال کشور هند ازنظر ذخایر سنگ‌های ساختمانی غنی است اما این ذخایر از نوع گرانیت هستند یا ترکیه از کشورهای غنی در حوزه سنگ است اما در بخش گرانیت ضعیف است، این در حالی است که ایران آنقدر غنی است که همه نوع سنگی را در خود جای داده است.
او در ادامه درباره مزیت معادن سنگ ایران گفت: معادن ما در مقایسه با معادن کشورهای دیگر سهل‌الوصول هستند و راه‌های دسترسی به معادن سنگ در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار راحت‌تر است؛ بنابراین ایران به‌عنوان یک کشور غنی در بخش سنگ است.
این پژوهشگر حوزه سنگ با اشاره به طرح جامع سنگ‌های تزئینی و ارائه مشوق‌ها ازسوی ایمیدرو تصریح کرد: تصمیمی که ایمیدرو اتخاذ کرده بسیار شایسته است، به‌هرحال توجه به صادرات سنگ‌های تزئینی می‌تواند بخش کوچکی از کمبود درآمدهای نفت را جبران کند.
قربان‌زاده با بیان اینکه از حرف تا عمل فاصله بسیار است، اظهار کرد: همه کلیشه‌ای صحبت می‌کنند و تنها آمار توانمندی‌های کشور را ارائه می‌دهند اما وقتی دقیق نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم کارهای نکرده زیاد داریم؛ به‌طور مثال عملکرد ۶ هزار کارخانه سنگ چندان شایسته نبوده و درنتیجه بسیاری از آنها رو به تعطیلی رفته‌اند.
او ادامه داد: معادن کوچک و فعال در حوزه سنگ به ارائه مشوق ازسوی دولت نیاز دارند و این تصمیم ایمیدرو می‌تواند راه آنها را هموار کند. اگر این متولی قدرتمند به درد دل معدنکاران بزرگ و کوچک گوش دهد، می‌تواند کمک بزرگی به رشد اقتصاد کند. در این روند باید مطالعات کاملی انجام داد و از دانشگاه هم کمک گرفت. استادان و دانشجویان از مباحث تئوریک مطلع هستند که در کنار تجربه معدنکاران می‌تواند به نتایج مثبتی برسد

فهرست