دبیر انجمن سنگ ایران خبر داد: مدیران و مسئولان دولتی، متفق القول برای حذف عوارض صادراتی سنگ تزیینی/ گزارش کارشناسی به سرپرست وزارت صمت ارائه خواهد شد
دبیر انجمن سنگ ایران گفت: روز گذشته در سازمان ایمیدرو با دکتر زادبوم رییس سازمان توسعه و تجارت جلسه مشترکی درخصوص عوارض صادراتی سنگ تزیینی داشتیم و در نهایت بعد از انجام مذاکره این نتیجه حاصل شد که از نگاه اقتصادی و کارشناسی، عوارض باید برداشته شود.
احمد شریفی با بیان این مطلب در گفت وگو با “ایراسین” در ادامه افزود: در نهایت قرار بر این شد تا گزارش کارشناسی مبنی بر لزوم حذف عوارض صادراتی سنگ تزیینی تهیه و به امضای دکتر غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو، دکتر زادبوم رییس سازمان توسعه و تجارت و دکتر اسماعیلی معاونت معدنی وزارت صمت برسد و به سرپرست وزارت صمت ارائه شود.
دبیر انجمن سنگ ایران گفت: در حال حاضر 30میلیون تن ظرفیت تولید سنگ در کشور وجود دارد که تنها یک سوم آن یعنی 10 میلیون تن در چرخه تولید است و در این شرایط وضع عوارض20درصدی برای صادرات سنگ تزیینی که در تولید با مشکل روبروست، به نظر کاری غیر کارشناسی به حساب می آید.
وی در ادامه افزود: معاونت معدنی وقت وزارت صمت عوارض 20درصدی صادراتی برای سنگ تزیینی را در اوایل سال 98 را وضع کرد. این درحالی بود که در شورای سیاست گذاری اعلام شده بود وضع عوارض کاری غیر کارشناسی است. بعد از آن نیز گزارش‌های کارشناسی معدنی نیز به معاونت معدنی داده شد که این کار به صلاح زنجیره ارزش صنعت سنگ کشور نیست با این حال در وزارتخانه آن را تایید و عوارض گذاشته شد.
وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: همانگونه که اشاره شد، اکنون 30میلیون ظرفیت تولید سنگ در کشور داریم و 10 میلیون تن تولید می شود. از سوی دیگر به دلیل نداشتن بازار، فعالیت هزار معدن متوقف و منجر به از بین رفتن فرصت‌های فراوان شغلی در مناطق محروم شده است، بنابراین وضع عوارض صادراتی منطقی نیست. اگر در اقتصاد کلان نیز به آن نگاه کنیم کاملا مشخص است که باید جلوی صادرات گرفته شود یا خیر؟ از سوی دیگر بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و همچنین قانونی که در کشور وجود دارد، وقتی کالایی مازاد نیاز بازار داخلی است، بنابراین حتی دولت نیز دولت حقی برای وضع عوارض ندارد و خلاف قانون و گزارش‌های کارشناسی است.
شریفی ادامه داد: اما بعد از حضور دکتر اسماعیلی به عنوان معاونت معدنی جدید وزارت صمت، وی نیز با این موضوع که نباید عوارض برای سنگ‌های تزیینی وضع می شد، موافق بود.
دبیر انجمن سنگ ایران در ادامه به وضعیت فعلی امروز صنعت سنگ و تغییر نگاه مدیران بزرگ در حوزه معدن بر روی سنگ های تزیینی اشاره داشت و گفت: طی جلسات متعددی که با مدیران و مسئولان برگزار کردیم، خوشبختانه امروز به یک اجماع رسیدیم و آنهم اینکه معاونت معدنی وزارت صمت، رییس هیات عامل ایمیدرو و مسئولان وزارتخانه متفق القول هستند که این عوارض باید برداشته شود.
وی افزود: روز گذشته نیز در ایمیدرو با دکتر زادبوم رییس سازمان توسعه و تجارت جلسه مشترکی در این زمینه داشتیم و در نهایت بعد از انجام مذاکره با وی این نتیجه حاصل شد که عوارض برداشته شود. همچنین در این جلسه جمع بندی بر این اساس صورت گرفت که گزارش کارشناسی مبنی بر لزوم حذف عوارض صادراتی سنگ تزیینی تهیه شده و به امضای دکتر غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو، دکتر زادبوم رییس سازمان توسعه و تجارت و دکتر اسماعیلی معاونت معدنی وزارت صمت برسد و به سرپرست وزارت صمت ارائه شود.

فهرست