چکیده:
در این تحقیق سعی بر ایجاد یک روش جدید برآورد زمین‌آماری برای طبقه‌بندی بلوک‌های معدنی ازنظر قابل بهره‌برداری و غیرقابل بهره‌برداری بودن، می‌باشد. تئوری روش تخمینی جدید، در یک معدن آندزیت واقع در آنکارا، ترکیه اعمال شده است. این توده در سازند ترشیاری مامک، که از واحدهای آتشفشانی مانند آندزیت، داسیت، گدازه ریولیتی و توف تشکیل شده است، واقع است. یک سطح از معدن به عنوان منطقه آزمایشی انتخاب و به 108 شبکه منظم (20 متر × 20 متر) جهت نمونه برداری تقسیم شد. خواص فیزیکی و مکانیکی مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از وزن واحد حجم، ظرفیت جذب آب بر حسب جرم، مقاومت فشاری تک محوری و مقاومت کششی، Los500 و تخلخل. هم‌چنین استانداردهای مربوط به این خواص برای استفاده از آندزیت ها به عنوان سنگ های نما و ساختمانی برای دکوراسیون، تزئینات و دیوار پوش، به‌صورت وزن واحد حجمی بیشتر از 2.55 گرم بر سانتی متر مکعب، ظرفیت جذب آب بر حسب جرم آنها کمتر از 0.7%، استحکام کششی بیش از 7 مگاپاسکال باشد، سایش لس آنجلسی برای مقدار 500 دور کمتر از 15.10%، تخلخل کمتر از 2% و مقاومت فشاری تک محوری بیشتر از 60 مگاپاسکال در هنگام استفاده می‌باشد. سپس نقشه‌های این متغیرها با استفاده از کریجینگ جزء مستقل تهیه و نواحی آندزیتی قابل استفاده برای نما و سنگ ساختمانی طبیعی بر اساس استاندارد TS10835 به عنوان قابل بهره برداری و غیر قابل بهره برداری، تعیین شد.
نتایج کلی حاصل از این مطالعه در 4 بخش زیر خلاصه می‌شود:
(1) تجزیه و تحلیل مؤلفه‌های مستقل مؤثرتر از تجزیه و تحلیل مؤلفه اصلی برای بازسازی عوامل مستقل شبیه سازی شده است.
(2) متغیرهای متقاطع واریوگرام به دست آمده توسط تجزیه و تحلیل مؤلفه های مستقل در تمام فواصل تاخیری، بسیار نزدیک به صفر هستند. بنابراین می توان گفت که این عوامل از نظر فضایی همبستگی ندارند.
(3) تجزیه و تحلیل مؤلفه مستقل می تواند مناطق مناسب برای نما سنگ ساختمانی طبیعی در معدن سنگ مرمر را تعیین کند.
(4) در شکل 7 بلوک های نشان داده شده با رنگ آبی را می توان برای سنگ ساختمانی نما و طبیعی در معدن مورد بهره برداری قرار داد.

برای دریافت متن کامل مقاله به کانال انجمن سنگ ایران به نشانی@iranstoneassociation مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست