صادرات یکی از حیاتی ترین بخش های اقتصاد هر کشور را تشکیل می دهد. صدور کالا و خدمات ، مهمترین منبع تامین درآمد ارزی کشور به شمار می آید که نبض اقتصاد زنده و فعال دنیا را در دست دارد. اگر پذیرفته شود که صادرات کالاهای غیر نفتی موثرترین و مهمترین راه برای سازمان بخشیدن به وضع اقتصادی کشور است ، باید همسو با یک برنامه ریزی مستمر ، الگوپذیری از کشورهایی که مسیر توسعه را با موفقیت پیموده اند را ملاک عمل قرار داد. از آنجایی که منابع نفتی کشور محدود است و طبق اعلام وزارت نفت تا سال 1474 منابع نفتی به صفر خواهد رسید ، لذا جهت رشد و توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال ، چاره ای جز توسعه صادرات غیرنفتی از طریق تعامل با بازارهای جهانی وجود ندارد. پس در این راستا باید عوامل موثر بر این امر را شناخته تا سیاستگزاران در مواقع ضروری نسبت به بهبود و تقویت آن تلاش نمایند.

در طول چهل سال گذشته ، پژوهش های بسیاری در مورد عوامل تعیین کننده ی گوناگون رفتار و عملکرد صادراتی صورت گرفته است ، اما با این وجود بیشتر آنها یا تنها تاثیر عوامل داخلی مانند (عوامل مدیریتی و یا سازمانی) و یا تاثیر عوامل خارجی(مانند عوامل محیطی) را بررسی کرده اند ، درحالیکه بررسی همزمان این عوامل تاکنون بسیار کم صورت پذیرفته است.

بازار مصرف سنگ های تزئینی در سطح بین الملل بسیار گسترده است. یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده سنگ های تزئینی کشور چین است که بخش اعظم صادرات ایران و حتی دنیا را به خود اختصاص داده است ، اما آنچه در این کتاب از اهمیت والایی برخوردار است این بوده است که چه عواملی در توسعه صادرات سنگ های تزئینی ایران به کشور چین دخیل هستند ، بنابراین مساله اصلی این پژوهش در حوزه بازاریابی بین الملل و در رابطه با توسعه صادرات سنگ های تزئینی ایران به بازار مصرف چین قرار می گیرد.

این کتاب حاوی 5 فصل است ک در فصل اول(کلیات) با توجه به آمارها و اسناد موجود ، مساله ضعف در صادرات سنگ های تزئینی و توسعه آن ، مخصوصاَ در بازار هدف چین تشریح شده و ضرورت دست یابی به مدلی بومی و مرتبط با توسعه صادرات سنگ های تزئینی به کشور چین بیان شده و سوال هایی در این زمینه مطرح شده است. در این راستا در فصل دوم نظریات تجارت بین الملل و مدل های توسعه صادرات و عملکرد صادراتی بررسی و تحقیق های انجام شده در این حوزه ، مرور شده است. در فصل سوم(روش شناسی) روش دست یابی به پاسخ های مطلوب سوال های مطرح شده ، تشریح شده است که با توجه به ماهیت روش انتخاب شده(روش ترکیبی) از روش تحقیق کیفی مصاحبه عمیق از نخبگان عرصه صادرات سنگ های تزئینی و روش تحقیق پیمایشی در بین شرکت های فعال در صادرات سنگ های تزئینی به کشور چین استفاده شده است. در این فصل نحوه انجام تحقیق به صورت مفصل گزارش شده و بخش اول فصل چهارم(یافته های تحقیق) یافته های کیفی برآمده از مصاحبه های انجام شده ، بصورت جدول های مقوله ای و در نهایت مدل برآمده از آنها بیان شده است. در بخش دوم این فصل ، یافته های کمی به دست آمده از تحقیق پیمایشی در جهت بررسی مدل طراحی شده و اولویت بندی عوامل ذکر شده در آن گزارش شده است. در نهایت در فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری) نتایج کیفی و کمی تحقیق انجام شده مورد بحث قرار گرفته و با توجه به این نتایج تجربی ، پیشنهاد های اجرایی با هدف بهبود عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ های تزئینی به کشور چین و در نتیجه ، توسعه صادرات این محصول به کشور چین بیان شده است.

کتاب الگوی توسعه صادرات سنگ های تزئینی ایران

مولف: دکتر بهرام شکوری

ناشر: طلایی پویندگان دانشگاه 1396

الگوی توسعه صادرات سنگ های تزئینی ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست