طبق آمار بیش از ۷۰ درصد پروسس سنگ ایران در استان اصفهان انجام شده است؛ به همین دلیل استان مرکزی و اصفهان نقش قابل توجهی در صنعت سنگ ایفا می‌کند و برگزاری نمایشگاه در این دو استان می‌تواند منافع بسیاری برای این صنعت به همراه داشته باشد.

درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر برندسازی بازار صنعت سنگ می‌توان گفت نمایشگاه عرصه‌ای است که در آن می‌توان توانمندی‌ها را در معرض دید قرارداد و انتقال تجارب انجام شود. روسای جمهوری و وزرای پیشین با هیات‌های دولتی سفر می‌کردند اما برای نخستین بار دولت آقای روحانی هیات‌های تجاری را در سفرها با خود همراه کرد تا بتوانند ارتباطات تجاری لازم را برقرار سازند. این امر پس از برجام بیشتر مورد توجه قرار گرفت و این گونه فرآیندهای سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات تداوم و رونق یافت.

هرچند با تشدید تحریم‌ها اوضاع به این منوال نماند و فرصتی ایجاد شد تا ما بتوانیم ظرفیت‌های داخلی کشور را شناسایی کنیم. اکنون بسیاری از تجهیزات فرآوری سنگ در داخل کشور تولید می‌شوند اما شاید بسیاری از فعالان این عرصه از این دست ظرفیت‌ها اطلاع و آگاهی کامل و جامعی نداشته باشند برگزاری نمایشگاه این فرصت را در اختیار فعالان حوزه صنعت سنگ قرار می‌دهد تا با محصولات و توانمندی‌های داخل کشور آشنا شوند و به جای خرید تجهیزات و خارجی و پرداخت هزینه‌های،گزاف با قیمتی مناسب از محصولات و تولیدات داخلی با کیفیت بهره‌مند شوند.

برخی محصولات در بازار صنعت کمیاب‌تر هستند اما ایران به دلیل تعدد معادن و گوناگونی سنگ‌ها از امکان تولید انواع سنگ‌ها برخوردار است، با این حال برخی از فعالان عرصه صادرات سنگ ممکن است از این تنوع آگاه نباشند و نمایشگاه شرایطی برای این آشنایی فراهم می‌سازد. متاسفانه به دلیل عدم تعامل با بازارهای جهانی و عدم تحقق برجام، حضور فعالان خارجی در نمایشگاه‌هایی که در داخل کشور برگزار می‌شوند کاهش یافته است؛ اگر امکان حضور فعالان خارجی نیز فراهم بود، بی‌شک این دست از نمایشگاه‌ها بسیار پربارتر بودند.

علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی سنگ که هر ساله در استان تهران برگزار می ‌ود؛ ۲ نمایشگاه دیگر در حوزه صنعت سنگ از جمله نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیمور محلات و سپس نمایشگاه بین‌المللی سنگ معدن و صنایع وابسته که در استان اصفهان برگزار می‌شوند. نمایشگاه سنگ ایران از دبیرخانه‌ای دائمی برخوردار است و با توجه به شرایط منطقه استان مرکزی سرآمد تولید سنگ‌های تزئینی در کشور شناخته می‌شود.

از طرف دیگر نمایشگاه دوم در اصفهان، استانی که بیشترین فرآوری‌های سنگ را انجام می‌دهد برگزار می‌شود. طبق آمار بیش از ۷۰ درصد پروسس سنگ ایران در استان اصفهان انجام شده است؛ به همین دلیل استان مرکزی و اصفهان نقش قابل توجهی در صنعت سنگ ایفا می‌کند و برگزاری نمایشگاه در این ۲ استان می‌تواند منافع بسیاری برای این صنعت به همراه داشته باشد.

در کشور ما تنوع سنگ بسیار است و به جرات میت‌وان گفت که در این عرصه و به لحاظ ذخایر سنگی رتبه دار هستیم اما متاسفانه همانند سایر صنایع درصد بسیار کمی از این منابع مورد استفاده و استخراج قرار می‌گیرند.

طبق آمار کمتر از نیم درصد از کل ذخایر موجود را استخراج می‌کنیم اما میانگین این فرآیند در جهان رقم میان ۳ تا ۵ درصد است. ما در حوزه سنگ‌های تزئینی از ۳ میلیارد تن ذخایر قطعی و بیش از ۵ میلیارد تن ذخایر قطعی احتمالی برخوردار هستیم و از این منظر با کشوری همچون ترکیه در جایگاهی یکسان قرار داریم اما تنوع سنگ‌های ما فراتر از این کشور است.

با این حال کشور ترکیه از صادرات سنگ توانسته قریب به ۵ میلیارد دلار کسب درآمد کند و بیش از ۲۰ درصد از حج بازار جهانی این صنعت را در اختیار گیرد؛ در صورتی که صادرات ما از ۳۰۰ میلیون دلار فراتر نرفته و تنها ۷ درصد از سنگ‌های خود را به صورت خام و فرآوری شده صادر و مابقی تولیدات را در داخل کشور عرضه می‌کنیم.

اما کشوری همچون ترکیه ۷۴ درصد سنگ‌های خام و فرآوری شده خود را صادر و ارزآوری مناسبی برای کشورشان ایجاد می‌کنند. ما نیز می‌توانیم به نوبه خود بخش عظیمی از این بازار را در دست گیریم اما باید بتوانیم در ابتدا مقدمات این امر را مهیا سازیم.

تشدید تحریم‌ها بی‌شک بر کاهش صادرات صنعت سنگ بی‌تاثیر نیست؛ اما به باور من مشکل اساسی این صنعت از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد. برای مثال دولت‌ها چالش‌های بسیاری برای فعالان این حوزه با وضع عوارض صادرات ایجاد کردند و این امر سبب شد تا صنعتگران ما بسیاری از بازارها را از دست دهند. همچنین ما نتوانستیم در تولیدات‌مان استانداردهای لازم را رعایت کنیم. علاوه بر آن در حوزه بازاریابی و مارکتینگ عملکرد ضعیفی از خود به جای گذاشتیم.

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی بازاریابی این محصولات را برای کشورهای منطقه انجام می‌دهند و ارزش محصولات ما در بازار جهانی با کاهش چشمگیری روبه رو است و این فضای رقابت منفی سبب شده تا لطمه‌های بسیاری به این صنعت وارد شود.

ضمن ایجاد تشکل‌ها کنسرسیوم‌های صادراتی بزرگ و استوک انبار، باید بتوانیم سالن‌های نمایش در بازارهای جهانی را از آن خود کنیم تا سنگ کشورمان به دنیا عرضه شود.

البته اگر دولت نیز در این مسیر حمایت‌های لازم را انجام دهد می‌توانیم بازارهای بزرگی برای این صنعت در مناطق مختلفی چون امریکای شمالی، اروپا و… ایجاد کنیم و شاهد ارزآوری بسیاری از این طریق برای کشور باشیم.

منبع: روزگار معدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست