🔴 نقش آموزش در ارتقای اقتصاد حوزه معدن
📌زیبا یزدانی دبیرکل و مشاور آموزش و توسعه منابع انسانی انجمن سنگ ایران، در گفتگو با تیمچه آموزش تشکلهای معدنی را یک مؤلفه مهم در حوزه بهبود صنعت معدن دانست و بیان کرد: برای فعالان معدن،آموزش مهارت های نرم ضروری تر است؛ زیرا چگونگی استفاده از مهارتهای سخت را یادآوری می کند. افرادی هستند که روشهای استخراج و کار با تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات تخصصی معدن را به خوبی میدانند؛ اما بر مهارت های نرم از جمله مهارت های ارتباطی، کار تیمی و مدیریت زمان، تعامل اجتماعی، انواع رهبری و کاربرد آنها در محیط کار کمتر تسلط دارند و باعث می شود اثربخشی چندانی در آموزشهای عملی و تجربی نداشته باشند‌.
📌یزدانی عنوان کرد:در درجه اول باید نظام آموزش رسمی و نظام آموزش عالی به مسئله کاربرد آموزش در صنعت بپردازد و افرادی را تربیت کند که وقتی به بازار کار راه پیدا می کنند، ثروت آفرین باشند؛ چراکه بهترین زمان آموزش افراد در دست آنان است و توقع بر این است که ارتباط نزدیکی بین صنعت و معدن و آموزش عالی به منظور ایجاد ساختار و برنامه ریزی های آموزش کاربردی و عملی صورت بگیرد.
📌دبیر انجمن سنگ ایران تصریح کرد: در درجه بعد با توجه به اینکه وظیفه ذاتی تشکل های اقتصادی هموار کردن مسیر تحقق اهداف ثروت آفرینی برای ذی نفعان خود است ، یک بخش بسیار عظیم از برنامه ریزی راهبردی آنها را آموزش دربر میگیرد و لازم است با نیازسنجی درست در بخش حوزه فعالیتشان، برنامه آموزشی متناسب با نیازها را طراحی کنند و ساختارهای درسی را شکل دهند و در مسیر ایجاد یک سازمان یادگیرنده قدم بردارند. به نظر من هم اکنون که ارتباط دانشگاه و صنعت به خوبی شکل نگرفته است، تشکل ها نقش بسیار مؤثری می توانند در پرکردن این خلا داشته باشند.
📌وی در خصوص سرمایه گذاری در بخش آموزش و اثربخشی آن بر معادن گفت: آموزش از جنس صبوری است؛ زیرا جنس آن تربیت بوده و خروجی آن هم دیربازده است. منابعی که صرف آموزش میشود سرمایه گذاری است و هزینه نیست. این باوری است که باید در ذهن صاحبان صنایع و معادن بنشیند و اگر به این باور برسند، ابزار آن را هم فراهم خواهند کرد.
📌 زیبا یزدانی، دبیرکل و مشاور آموزش و توسعه منابع انسانی انجمن سنگ ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور ما هم اقدام هایی در زمینه آموزش مفاهیم مرتبط با معادن صورت گرفته ،اما پراکنده است و ساختار منظمی ندارد تا خروجی آن دیده شود. وقتی بیان میشود سازمانهای توانمند، نتیجه اندیشه مدیران توانمند است. منظور همین است که صاحبان بنگاه هایی که به آموزش و یادگیری درست اهمیت میدهند و آن را در مجموعه خود ایجاد میکنند در نهایت،حاصل تفکر مدیریتی را در ثروت آفرینی میبینند.
در کل، عملکردها در این حوزه نیهز به رشد دارد، بین حلقه های آموزشی در صنعت و معدن هماهنگی لازم ایجاد نشده است و نتوانسته ایم در ارائه یک نمونه عملکرد مناسبی داشته باشیم؛ ما در حال عبور از یک دوران گذار در صنعت معدن هستیم که برای عبور از آن علاوه بر سخت افزار و نرم افزار نیازمند مغزافزاریم، مغز افزارها با آموزش ساخته و پرداخته می شوند؛ بنابراین هر چقدر با آگاهی و تخصص بیشتر طی مسیر کنیم ،بهره وری بیشتری حاصل می شود.
📌مشاور آموزش انجمن سنگ کشور در خصوص میزان دانش و مهارت مرتبط با معدن درمیان فعالان معدنی کشور گفت: هنگامی که به دنبال تغییر در ساختار صنعتی کل کشور برای استفاده از یک تکنولوژی خاص هستیم، مبحثی کلان است. برای این بحث کلان به زیرساختهایی نیاز است که متأسفانه هنوز این زیرساختها ایجاد نشده است اگر به دنبال برگزاری دوره های آموزشی هوشمندسازی معادن هستیم باید به این امر مهم توجه داشته باشیم که فرد شرکت کننده باید اطلاعات پایه در خصوص IT و فهمی از هوش مصنوعی داشته باشد تا دوره اثر گذار باشد.
📌یزدانی توضیح داد: برای صاحبان معادن هنوز مسئله هوشمند سازی جا نیفتاده، زیرا زیر ساخت های آموزشی صورت نگرفته است؛ ما در قالب آموزش میخواهیم با نسلی از هوش مصنوعی حرف بزنیم که پیش زمینه ای در این مورد ندارند، بدون اینکه جنبه های آسیب پذیری آن را در نظر داشته باشیم، وارد مبحث آموزش میشویم که نتیجه آن دل زدگی از آموزش است؛ مدیران آموزشی باید راهکارهایی برای آموزش تکنولوژی نوین به آنها ارائه دهند که ساختار ذهنی شان به هم نریزد؛ زیرا معدن کاران و صنعتگران با توجه به شرایط اقتصادی فعلی با چنگ و دندان کسب و کار خود را نگه داشته اند، نباید ناآگاهانه آنها را وارد ریسک آموزش غیرتخصصی کرد. فراموش نکنیم که نتایج آموزش دیربازده است؛ هم آموزش درست و هم آموزش نادرست بنابراین توجه ویژه به امرطراحی آموزش را می طلبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست