هیئت مدیره انجمن سنگ ایران در نشستی با حضور رئیس هیئت عامل ایمیدرو چالش‌ها و موانع پیش‌روی صنعت سنگ تزئینی کشور را مورد بررسی قرار داد.

در این نشست موضوعات مهم معدنی و صنعتی از جمله حقوق دولتی، واردات ماشین‌‌‌‌آلات، موانع صادراتی از جمله قوانین و مقررات و آیین نامه‌ها، استانداردسازی و …. مطرح شدند.

دکتر شکوری رئیس انجمن سنگ ایران در ابتدا ضمن اشاره به اعمال تغییراتی در هیئت مدیره انجمن به عنوان متولی صنعت سنگ در بخش خصوصی و الزام در ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار انجمن به منظور راهبری این صنعت و اثرگذاری هرچه بیشتر در سیاستگذاری صنعت سنگ، بیان داشتند مهم‌ترین رکن حل مسائل و مشکلات صنعت سنگ علاوه بر داشتن تشکل فراگیر و ملی به منظور هم‌صدایی، احیای مجدد شورای سیاستگذاری این صنعت می‌باشد چرا که با حضور فعالان بخش خصوصی و مدیران مربوطه دولتی می‌توان به وفاق لازم جهت حل مشکلات و معضلات دست یافت و در ادامه شاهد رشد و پویایی این صنعت خواهیم بود.

دکتر شکوری بیان کرد: متاسفانه علیرغم وجود تنوع مطلوب در سنگ تزئینی، اما در بازار فرآوری جهانی جایگاه خوبی را در اختیار نداریم. فعالان صنعت در نظر دارند سنگی که تولید می‌شود مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی باشد. استاندارد سنگ ایران شامل شاخص‌های بسیاری از جمله ضخامت سنگ، ظرافت و هنر در برش و ساب سنگ‌های تزئینی و نما است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل ضعف در ماشین آلات معدنی و فراوری و عدم رعایت استانداردها در محصولات نهایی، سنگ ایران به بهای بسیار ناچیز در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد و از سوی دیگر با افزایش چشمگیر حقوق دولتی بویژه در معادن کوچک مقیاس و جلوگیری از واردات ماشین‌آلات معدنی موانع جدیدی پیش روی فعالان این صنعت ایجاد شده است. در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه دولت با تخصیص سوبسیدهای لازم به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخصوص در زمینه نمایشگاهی و ماشین‌آلات توانسته در رقابت با سایر کشورهای دارای پیشینه سنگی موفق ظاهر شود و در بازارهای جهانی راه پیدا کند ولی متاسفانه در صنعت سنگ ایران بدلایلی که گفته شد این بازارها از دست رفته و دولت نیز تمایلی به احیای این صنعت با توجه به ارزآوری بالایی که این صنعت می تواند داشته باشد، ندارد.

رئیس انجمن سنگ ایران بیان داشت: متاسفانه در این صنعت مارکتینگ تنها فروش محصول را شامل می‌شود در صورتی که مارکتینگ می‌بایست معطوف به چگونگی استخراج و فرآیند فراوری باشد.

ایشان فقدان نیروی کارآمد و ماهر در بخش های استخراج و فراوری و صادرات را یکی از مهم‌ترین عارضه‌های این صنعت نام برد و آموزش را یک امر الزامی در این صنعت برشمرد.

دکتر شکوری در این خصوص با اشاره به اقدامات انجمن در سنوات گذشته در امر آموزش بویژه برداشتن گام موثری در جهت تولید فیلم های آموزشی برای زنجیره ارزش صنعت سنگ که به حمایت همه جانبه ایمیدرو نیاز دارد، از رئیس هیئت عامل ایمیدرو خواست در این حوزه با در نظرگرفتن اثرات منفی عدم آموزش نیروهای انسانی، به حمایت از آموزش صنعت سنگ اهتمام ورزند و انجمن سنگ ایران را بعنوان متولی این صنعت در بخش خصوصی پشتیبانی نمایند.

ایشان بیان نمود در نظر است با اعزام یک تیم مستندساز به کشورهایی از جمله ایتالیا، چین یا ترکیه و هماهنگی با صاحبان دانش صنعت سنگ در این کشورها، نسبت به تهیه فیلم‌های آموزشی با رویکرد استانداردهای بین‌المللی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی با حضور اساتید و کارشناسان بین‌المللی در این حوزه گام‌های موثر و ماندگاری را برداشت.

دکتر شکوری ضمن اشاره به برگزاری چندین جلسه با معاونت معدنی وزارت صمت به منظور احیای مجدد شورای سیاستگذاری صنعت سنگ جهت اثرگذاری مطلوب در صنعت بیان نمود؛ متاسفانه تاکنون این معاونت تنها موافقت ضمنی خود مبنی بر برگزاری آن را اعلام نموده ولی در تشکیل آن جدیت لازم در وزارت صمت وجود ندارد.

ایشان عدم برپایی شورای سیاستگذاری را عامل مهم در مغفول ماندن این صنعت ارزآور در شرایط رکود اقتصادی حال دانست.

رئیس انجمن در این خصوص از مدیرعامل ایمیدرو درخواست نمود به برگزاری این شورا کمک نمایند.

دکتر شکوری گفت: با توجه به ضرورت تدوین طرح جامع صنعت سنگ تزئینی کشور با هدف جمع‌آوری میدانی و دقیق آمار و اطلاعات صنعت سنگ کشور و همچنین انجام مطالعات میدانی دقیق معادنی که محصول آن با سلیقه بازار جهانی مطابقت داشته و قابلیت برندینگ را داشته باشند و در ادامه تدوین نظام نامه مدیریت آمار و اطلاعات صنعت سنگ کشور به منظور مستندسازی ثبت و نگهداری و توزیع و نشر آمار و اطلاعات دقیق و قابل اعتماد حوزه‌های مختلف این صنعت و طراحی و اجرای بانک اطلاعات صنعت سنگ کشور و پیاده‌سازی آن بصورت آنلاین و … خواستار حمایت همه جانبه ایمیدرو از تدوین طرح فوق شد.

رئیس انجمن سنگ ایران تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی قوی با حمایت دولت را یکی از مهم‌ترین عوامل رشد این صنعت نام برد. چرا که به عقیده ایشان کنسرسیوم‌ها راه ورود به بازارهای جهانی و عرصه ارائه محصولات با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی هستند که نیازمند همفکری بیشتر بخش دولتی و خصوصی به منظور پیدا کردن چرایی عدم موفقیت کنسرسیوم های صادراتی است.

دکتر شکوری افزود: متاسفانه در ایران برای سنگ‌های متنوعی که وجود دارد شناسنامه و نام‌های تجاری در دسترس نیست و این یکی از دلایل ناشناخته ماندن سنگ ایرانی در بازارهای جهانی است.

رئیس انجمن سنگ ایران بر ضرورت تدوین اطلس صنعت سنگ تاکید و این موضوع را یکی از شاخه‌های اصلی طرح جامع صنعت عنوان نمود.

همچنین ایشان با اشاره به موضوع وجود مشکلات عدیده در ساخت و سازها، یکی از تقاضاهای این انجمن را مبنا قراردادن تولید واقعی معادن برای تعیین حقوق دولتی عنوان نمود، چرا که به عقیده ایشان اگر مبنای تعیین حقوق دولتی ظرفیت اسمی و پروانه قرار داده شود، بر تعداد معادن تعطیل شده سنگ تزئینی اضافه خواهد شد.

در این جلسه محسن میرزایی نایب رئیس انجمن سنگ ایران بیان داشت: معادن سنگ تزئینی در موضوعات ارزآوری و اقتصادی مغفول مانده و متاسفانه با ورود کلماتی همچون خام فروشی به ادبیات این صنعت موجبات رکود را بیش از پیش فراهم نموده و می‌بایست به صورت ریشه‌ای به موضوع صنعت سنگ تزئینی پرداخت و سازمان ایمیدرو می‌تواند به این صنعت کمک شایانی داشته باشد.

ایشان ضمن اشاره به اختصاص امتیاز واردات ماشین‌آلات معدنی به معادن با سابقه کمتر از 10 سال براساس ظرفیت پروانه و موثرخواندن آن در حمایت از تولید بیان داشت متاسفانه در این بین به باطله‌برداری توجه نشده و گزارشات ماهانه مسئولین فنی معادن نیز نادیده گرفته شده و می‌بایست به گزارشات آنان توجه ویژه داشت چرا که برای مثلا استخراج 5000 تن براساس پروانه می‌بایست 20000تن باطله برداری نمود.

ایشان خواستار انجام مذاکرات کارشناسی و تخصصی فی مابین ایمیدرو و معاونت معدنی در این زمینه شد.

در ادامه مهدی امینی عضو هیئت مدیره انجمن سنگ ایران ضمن تاکید بر مطالب ارائه شده از سوی سایر اعضای هیئت مدیره انجمن اظهار داشت: متاسفانه در موضوعات معدنی ورود برخی از نهادها و سازمان‌های غیرمرتبط معضلات و مشکلات عدیده‌ای را برای معدنداران به وجود آورده است.

ایشان ضمن اشاره به تداخل صدور پروانه از سوی وزارت صمت و مانع تراشی‌های فراوان از سوی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و معارضان محلی که کندی در روند استخراج بسیاری از معادن را فراهم کرده از رئیس هیئت عامل ایمیدرو درخواست نمود واقعا برای این مشکل درمان ریشه‌ای پیدا شود تا بیشتر از این معدنداران با سازمان‌های مختلف درگیر نباشند.

آقای مهندس جباری عضو هیئت مدیره انجمن سنگ ایران با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در صنعت سنگ که به تناسب سایر صنایع بیشترین میزان اشتغال‌زایی را دارد، گفت: اما متاسفانه به این صنعت بی مهری‌های زیادی صورت گرفته و وضعیت صادرات موجود گویای این واقعیت است.

ایشان مهمترین عامل عدم پویایی این صنعت را فقدان آموزش‌های مناسب در کل زنجیره ارزش صنعت سنگ از تولید در معادن، فراوری و بازرگانی دانست.

وی گفت: امر آموزش تنها از طریق الزام نمودن مبادی ذیربط قابل اجرا است و باید کارشناسان و متخصصان خارجی را برای امر آموزش به کشور بیاوریم. اگر بتوانیم بهره‌وری را در معادن و واحد فرآوری افزایش دهیم، در بازارهای جهانی موفق خواهیم بود.

مهندس جباری افزود: با تدوین این استانداردها و همزمان آموزش نیروهای متخصص می‌توان به صادرات ۲ میلیارد دلاری و حتی بیشتر دست یافت.

مهندس جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو در این جلسه ضمن تبریک به اعضای جدید هیئت مدیره انجمن و تایید مطالب ارائه شده از سوی آنان، بیان نمود: در زمینه آموزش ایمیدرو از برنامه‌های آموزشی پیشنهادی از سوی انجمن حتما حمایت های خود را خواهد داشت.

ایشان موافقت خود را با اجرای طرح جامع صنعت سنگ اعلام و اظهار داشتند: با فعال‌سازی هر کدام از مراحل طرح جامع از جمله تدوین سند صادرات، بازدید میدانی از معادن و کارخانجات، تدوین اطلس سنگ و … به مرور مشکلات این صنعت حل خواهد شد و ایمیدرو در این زمینه حتما کمک شایانی خواهد نمود.

وی تاکید کرد: انجمن سنگ به عنوان یک تشکل فعال خصوصی در این حوزه می‌تواند با ایجاد ساختارهای کلیدی کمک فراوانی به حل مشکلات این صنعت در تعامل با بخش دولتی کند.

مهندس جعفری ضمن تاکید بر احیای شورای سیاستگذاری از سوی انجمن سنگ ایران به عنوان متولی این صنعت، گفت: درزمینه برگزاری این شورا مذاکرات لازم را با معاونت معدنی خواهند داشت و امیدوار هستیم این شورا طی روزهای آینده برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست