دکتر شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران مطرح کرد: سیاستگذاری‌های اشتباه و تحریم موجب عقب ماندن معادن ایران از تکنولوژی روز دنیا شده و گره‌های ریز و درشت اقتصادی و ایمنی ایجاد کرده و حتی پروژه‌ها را به رکود و توقف کشانده است اما به نظر می‌رسد دولت نیز تا به حال توان اصلاح این رویه را نداشته است و باید به فکر چاره‌ای اساسی برای باز کردن گره‌های کور معادن بود.

رئیس انجمن سنگ ایران درباره لزوم تحول در اقتصاد معدن با ماشین‌آلات نوین، گفت: در کشور بستر استفاده از تجهیزات و ماشین‌های معدنی فراهم نیست درحالی که ماشین‌آلاتی که با نوآوری‌های جدید مثل همین ماشین‌های خودران و بدون راننده که تولید شده است هم هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و هم قیمت تمام شده محصول را.

دکتر بهرام شکوری بکارگیری از اینترنت پرسرعت را یکی از بسترهای ضروری در اقتصاد معدن نام برد و افزود: نبود اینترنت پرسرعت موجب خواهد شد حتی درصورت رفع تحریم‌ها نتوان از ماشین‌آلات خودران در معادن ایران استفاده کرد.

بستر دیگر مورد اشاره وی که نبودش موجب ایجاد مشکل شده است، نبود سوخت استاندارد برای ماشین‌آلات جدید ذکر کردو ادامه داد: خیلی از ماشین‌آلات وارداتی به کشور با استانداردهای سوخت جهانی یا یوروهای بالاترتجهیز شده اند اما استاندارد نبودن سوخت مصرفی در ایران، آسیب زیادی به پمپ‌های سوخت ‌ماشین آلات معدنی وارد می آورد.

این فعال صنعتی با بیان اینکه سوخت مصرفی ماشین‌آلات معدنی ما بالای یک درصد گوگرد دارد، تصریح کرد: سوخت مصرفی غیر استاندارد، عملا موجب از کار افتادن ماشین‌آلات جدید وارداتی با نوآوری‌های روز می شود در حالیکه اگر بستر ورود ماشین‌آلات با نوآوری‌های جدید فراهم شود، کاهش قیمت تمام شده محصول را درپی خواهد داشت.

دکتر شکوری با اشاره به کمبود تامین قطعات یدکی ماشین‌آلات معدنی در کشور با توجه به شرایط تحریمی کشور گفت: در شرایط حاضر معدنکارانی که ماشین‌آلات مجهز به GPS دارند مجبورند در معادن خود خاموش کنند زیرا در صورتی که یکی از قطعات آن خراب شود، عملا تامین قطعات و خدمات پس از فروش آن به علت تحریم‌ها ممکن نیست زیرا سریال ماشین‌آلات فروخته شده تحریم می‌شود و ادامه کار خریدار، معدنکار و حتی فروشنده‌ دشوار می‌شود.

وی با بیان تامین نشدن ایمنی نیروی انسانی فعالان و شاغلان در معادن به علت تحریم و عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا افزود: در سراسر دنیا با تعبیه یک اتاقک به منظور آموزش ماشین‌آلات، نیروی انسانی شاغل در معادن روی صندلی‌هایی می‌نشینید و اگر هنگام آموزش در فضای شبیه‌سازی شده چپ کنند، سر بخورند، سنگ بد بارگیری کنند اتفاقی نمی‌افتد، پس از این آموزش صوری، معدنکاران می‌توانند پشت ماشین‌آلات واقعی معادن بنشینند و به این ترتیب هم جان آدم‌ها مصون می ماند و هم از صدمه زدن به طبیعت و محیط زیست جلوگیری می‌‌شود.

رئیس انجمن سنگ ایران با انتقاد از ضعف دولت در ایفای هدایتگری در طرح‌ها ادامه داد: جانمایی اشتباه برخی طرح‌ها مانند طرح دریاچه ارومیه، باعث خشک شدن این دریاچه شد و دولت نیزبدون هدایتگری و صرفا با دخالت در طرح‌های فولادی اقدام به احداث و ایجاد هشت طرح فولادی در مرکز کشور شد، در حالیکه طرح‌های احداثی اکنون با چالش های متعدد مواجهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست